Se hvorfor Hadsten Skole er en af de østjyske topskoler

Hadsten Skole er blandt de bedste skoler i Østjylland til at løfte eleverne fagligt. Vi har været på besøg i jagten på at finde en forklaring på succesen

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Andreas Aakjær Hejselbæk og Charlotte Myrian Schou Elgaard går i 9. klasse på Hadsten Skole.

Vi er på Hadsten Skole.

9.d skal i gang med dansktimen, hvor dagens tema er realityprogrammer.

Spørger man et par af eleverne - Andreas Aakjær Hejselbæk og Charlotte Myrian Schou Elgaard - så går de på en god skole.

- Jeg synes, det er rigtig godt, siger hun.

- Det er et super sted at gå, siger han.

De to har god grund til at være tilfredse.

For efter alt at dømme vil størstedelen af eleverne fra skolens niendeklasse opnå gode karakterer.

Så længe de har det godt, og så længe de har et godt forhold til vi lærere, så højnes deres faglighed, og så lærer de meget mere. 
Thilde Løvig, lærer, Hadsten Skole

Hadsten Skole ligger nemlig blandt de bedste østjyske skoler i en ny analyse af folkeskolers evne til at løfte elever fagligt.

Det viser en spritny national undersøgelse, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, har lavet for TV2 Regionerne.

Forstå på 90 sekunder, hvordan det kan være, at der så store forskelle på karakterne i 9. klasse.

Undersøgelsen viser, at en helt gennemsnitlig elev på Hadsten Skole vil få 7,4 i snit til afgangsprøverne.

En topelev vil få 11, og en ressourcesvag elev vil få 5,6.

Det er alt sammen karakterer, der ligger over, hvad man kunne forvente af de forskellige elevtyper.

 

Kirsten Jæger Nielsen er afdelingsleder på Hadsten Skole. Hun peger på, at skolens lærere har en stor andel i succesen.

I 9.d er de glade for deres lærere.

- Vi kan lave meget sjov med hinanden, men vi kan stadig arbejde seriøst - altså lærer og elev, siger Andreas Aakjær Hejselbæk.

Thilde Løvig er lærer på Hadsten Skole.

- Så længe de har det godt, og så længe de har et godt forhold til vi lærere, så højnes deres faglighed, og så lærer de meget mere, siger hun.

Thilde Løvig er lærer på Hadsten Skole.

Kirsten Jæger Nielsen peger på, at lærerne er tydelige i deres forventninger til eleverne:

- De er ikke bange for at italesætte, hvis elevene ikke lever op til forventningerne, siger hun.

Det kan eleverne nikke genkendende til.

- Jeg synes, det er fedt, at de prøver at motivere én til at blive bedre. Thilde plejer tit at sige til os: Nu har I ligget på den samme karakter så længe, jeg vil gerne have, at I rykker jer, og så tager hun fat i den enkelte elev personligt, siger Andreas Aakjær Hejselbæk.

- Ja, hun giver os personlige opgaver, tilføjer Charlotte Myrian Schou Elgaard.

Øverst kan du se hele reportagen fra Hadsten Skole.

Her kan du se den nye undersøgelse, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, har lavet. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her