Martin raser over nye regler - kommunen afviser at hjælpe
Siden april har det ikke været muligt for Martin Kaufmann at standse bilen til af- og pålæsning foran sit byhus.
Når Martin Kaufmann fra Aarhus kigger ud ad sit byhus' vinduer, ser han et byggeprojekt i tomgang.
Han har siden 1999 boet på Hjortensgade ved Vesterbro Torv, der tidligere på året gennemgik store forandringer.
Vejen foran Martin Kaufmanns hoveddør blev gjort ensrettet, og det lå i kommunens planer, at der skulle opføres cykelstier med høj kant i begge sider af vejen.
Det ville betyde, at det på Hjortensgade ville gå fra at være forbudt at parkere til, at det også ville blive forbudt med standsning til af- og pålæsning.
- Det er frusterende. Vi kan ikke længere bære tunge ting ind og ud af vores huse, siger Martin Kaufmann.
Naboer er enige
Udsigterne til længere gåture med tungt materiel fik Martin Kaufmann til at række ud til sine naboer og starte en underskriftsindsamling.
Her blev det foreslået, at cykelstien skulle være en såkaldt cykelstrimmel, som er en tydelig markering af cykelbanerne med et lag rød vejmaling. Det skulle gøre det muligt at holde ind til siden. Dertil foreslog de i underskriftsindsamlingen, at Hjortensgade skulle gøres til en 40 km/t-zone.
35 personer, der repræsenterede 24 ud af 27 bygninger på Hjortensgade, skrev under på Martin Kaufmanns forslag, der blev sendt videre til kommunen.
Men inden byggeprojektet tog det næste spadestik, trak rådmanden for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Nicolaj Bang (K), i håndbremsen, da ensretningen medførte trafikale problemer i byen.
- Vi må nok erkende, at den hovedbeslutning, der blev truffet, med at lukke helt af for biltrafikken, den var simpelthen for voldsom, sagde rådmanden, der også påpegede, at infrastrukturen i området skulle fastholdes, som det var før.
Gamle rammer
Martin Kaufmann forventede derfor, at han sammen med sine naboer fik udsigt til den vante trafik, hvor det også var muligt at standse bilen til af- og pålæsning.
Men sådan blev det ikke.
Bilerne måtte igen køre i begge retninger, der var fortsat ikke nogen parkeringspladser, men det var pludseligt ikke muligt for bilister at holde ind til siden på Hjortensgade.
For Martin Kaufmann betyder det meget, da han fra tid til anden hyres som musiker i weekenderne.
- Et standsningsforbud gælder jo 24 timer i døgnet, så hvis jeg kommer hjem klokken to om natten efter at have spillet, må jeg ikke holde ind for at slæbe instrumenter ind ad min egen dør, siger han.
Det fik ham til at tage kontakt til rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Nicolaj Bang.
Lange svartider
- Jeg synes, det er mildest talt uforskammet og respektløst at lave sådan et stunt, skriver Martin Kaufmann blandt andet til rådmanden, viser beskeder fra den 13. maj som TV2 Østjylland har fået indsigt i.
Samme aften tikkede der et svar ind i Martin Kaufmanns indbakke fra rådmanden.
Her skriver Nicolaj Bang, at han havde bestilt en tilbageførsel til det oprindelige, og at han er forundret over ændringerne.
Derfra var der stilstand på tråden, hvor Martin Kaufmann blot blev mødt af forskydende svar på mail.
Og det var der, indtil TV2 Østjylland tog kontakt til Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.
Skæve skilte
Det viser sig ifølge kommunen, at problemets rod er, at der på Hjortensgade har været forkert skiltning i mindst et kvart århundrede.
- Det er noget værre rod. Den gamle situation stred imod færdselsloven, og vi kan ikke gennemføre noget, der gør det, siger specialkonsulent i mobilitet hos Teknik og Miljø, Aarhus Kommune, Lars Clausen.
Politiet er færdselsmyndighed, mens kommunen er vejmyndighed. De to myndigheder arbejder sammen om vejenes udformning, afmærkninger og skilte.
Efter tilbagetrækning af projektet ved Vesterbro Torv kunne Aarhus Kommune i samråd med Østjyllands Politi altså konstatere, at skiltningen på Hjortensgade ikke har været efter bogen.
Derfor blev de gamle parkering forbudt-skilte hevet op og erstattet af det røde kryds, der symboliserer, at al standsning er forbudt.
Permanent eller midlertidigt?
Der kan dog være lys for enden af den månedslange tunnel, som Martin Kaufmann befinder sig i sammen med sine naboer.
Når byrådspolitikkerne igen stimler sammen på den anden side af sommerferien, er området omkring Vesterbro Torv netop et af de emner, som igen skal tages op.
- Teknik og Miljø har indstillet til byrådet, at Hjortensgade vil blive ensrettet igen, og så kommer der lommer i midterrabatten, hvor man kan læsse af og på bilen, siger Lars Clausen.
Han påpeger, at tilbagetrækning af projektet omkring Vesterbro Torv er en midlertidig løsning, mens det permanente projekt skal besluttes af byrådet.
Hjortensgade er dog ikke det eneste område, som kan forvente ændringer i den nærmeste fremtid. Også Vesterbrogade, Langelandsgade, Teglværksgade og Janus La Cours Gade samt Vester Allé og Nørre Allé har del i det omfattende projekt.
- Bekymringerne har en udløbsdato, men datoen er uvis, siger Lars Clausen.
Tabt kamp
Tilbage på Hjortensgade ryster Martin Kaufmann på hovedet over den politiske fremgangsmåde i processen.
- Jeg er erhvervsdrivende, hvor der ofte skal skiftes ud i teknologien. Vi har haver, der skal passes og plejes, men det er svært at komme af med affaldet.
Samtidig oplever Martin Kaufmann også ofte udskiftning blandt naboerne, der bor i gadens lejligheder.
- Aarhus er jo en studieby, så der er tit folk, der flytter enten ind eller ud her på vejen, siger han.
Er det ikke bare et vilkår for at bo, hvor du gør?
- Det har ikke været et problem før, og jeg synes ikke, det er et vilkår, siger Martin Kaufmann og fortsætter;
- Det er supermodigt, at kommunen skubber bilerne ud af byen, men de skal jo ikke skræmme os, der bor her, væk.