Martin raser over nye regler - kommunen afviser at hjælpe

Siden april har det ikke været muligt for Martin Kaufmann at standse bilen til af- og pålæsning foran sit byhus.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Når Martin Kaufmann fra Aarhus kigger ud ad sit byhus' vinduer, ser han et byggeprojekt i tomgang. 

Han har siden 1999 boet på Hjortensgade ved Vesterbro Torv, der tidligere på året gennemgik store forandringer. 

Vejen foran Martin Kaufmanns hoveddør blev gjort ensrettet, og det lå i kommunens planer, at der skulle opføres cykelstier med høj kant i begge sider af vejen. 

Det ville betyde, at det på Hjortensgade ville gå fra at være forbudt at parkere til, at det også ville blive forbudt med standsning til af- og pålæsning.

- Det er frusterende. Vi kan ikke længere bære tunge ting ind og ud af vores huse, siger Martin Kaufmann.

Naboer er enige

Udsigterne til længere gåture med tungt materiel fik Martin Kaufmann til at række ud til sine naboer og starte en underskriftsindsamling. 

Her blev det foreslået, at cykelstien skulle være en såkaldt cykelstrimmel, som er en tydelig markering af cykelbanerne med et lag rød vejmaling. Det skulle gøre det muligt at holde ind til siden. Dertil foreslog de i underskriftsindsamlingen, at Hjortensgade skulle gøres til en 40 km/t-zone. 

35 personer, der repræsenterede 24 ud af 27 bygninger på Hjortensgade, skrev under på Martin Kaufmanns forslag, der blev sendt videre til kommunen.

Men inden byggeprojektet tog det næste spadestik, trak rådmanden for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Nicolaj Bang (K), i håndbremsen, da ensretningen medførte trafikale problemer i byen. 

- Vi må nok erkende, at den hovedbeslutning, der blev truffet, med at lukke helt af for biltrafikken, den var simpelthen for voldsom, sagde rådmanden, der også påpegede, at infrastrukturen i området skulle fastholdes, som det var før. 

Det er noget værre rod
Lars Clausen, specialkonsulent i mobilitet, Teknik og Miljø, Aarhus Kommune.

Gamle rammer

Martin Kaufmann forventede derfor, at han sammen med sine naboer fik udsigt til den vante trafik, hvor det også var muligt at standse bilen til af- og pålæsning. 

Men sådan blev det ikke. 

Bilerne måtte igen køre i begge retninger, der var fortsat ikke nogen parkeringspladser, men det var pludseligt ikke muligt for bilister at holde ind til siden på Hjortensgade.

For Martin Kaufmann betyder det meget, da han fra tid til anden hyres som musiker i weekenderne. 

- Et standsningsforbud gælder jo 24 timer i døgnet, så hvis jeg kommer hjem klokken to om natten efter at have spillet, må jeg ikke holde ind for at slæbe instrumenter ind ad min egen dør, siger han.

Det fik ham til at tage kontakt til rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Nicolaj Bang.

Martin Kaufmann så helst, at cykelstien blev med stiplet linje fremfor høj kant. Foto: Martin Kaufmann (illustration)

Lange svartider

- Jeg synes, det er mildest talt uforskammet og respektløst at lave sådan et stunt, skriver Martin Kaufmann blandt andet til rådmanden, viser beskeder fra den 13. maj som TV2 Østjylland har fået indsigt i. 

Samme aften tikkede der et svar ind i Martin Kaufmanns indbakke fra rådmanden. 

Her skriver Nicolaj Bang, at han havde bestilt en tilbageførsel til det oprindelige, og at han er forundret over ændringerne.  

Derfra var der stilstand på tråden, hvor Martin Kaufmann blot blev mødt af forskydende svar på mail. 

Og det var der, indtil TV2 Østjylland tog kontakt til Teknik og Miljø i Aarhus Kommune. 

Rådmand på sommerferie

TV2 Østjylland har i forbindelse med sagen forsøgt at få en kommentar fra rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Nicolaj Bang. Det har dog ikke været muligt grundet ferie.

Skæve skilte

Det viser sig ifølge kommunen, at problemets rod er, at der på Hjortensgade har været forkert skiltning i mindst et kvart århundrede. 

- Det er noget værre rod. Den gamle situation stred imod færdselsloven, og vi kan ikke gennemføre noget, der gør det, siger specialkonsulent i mobilitet hos Teknik og Miljø, Aarhus Kommune, Lars Clausen.

Politiet er færdselsmyndighed, mens kommunen er vejmyndighed. De to myndigheder arbejder sammen om vejenes udformning, afmærkninger og skilte.

Efter tilbagetrækning af projektet ved Vesterbro Torv kunne Aarhus Kommune i samråd med Østjyllands Politi altså konstatere, at skiltningen på Hjortensgade ikke har været efter bogen. 

Derfor blev de gamle parkering forbudt-skilte hevet op og erstattet af det røde kryds, der symboliserer, at al standsning er forbudt.

Foto: Martin Kaufmann

Permanent eller midlertidigt?

Der kan dog være lys for enden af den månedslange tunnel, som Martin Kaufmann befinder sig i sammen med sine naboer. 

Når byrådspolitikkerne igen stimler sammen på den anden side af sommerferien, er området omkring Vesterbro Torv netop et af de emner, som igen skal tages op. 

- Teknik og Miljø har indstillet til byrådet, at Hjortensgade vil blive ensrettet igen, og så kommer der lommer i midterrabatten, hvor man kan læsse af og på bilen, siger Lars Clausen. 

Han påpeger, at tilbagetrækning af projektet omkring Vesterbro Torv er en midlertidig løsning, mens det permanente projekt skal besluttes af byrådet.

Det er supermodigt, at kommunen skubber bilerne ud af byen, men de skal jo ikke skræmme os, der bor her, væk
Martin Kaufmann, beboer, Hjortensgade

Hjortensgade er dog ikke det eneste område, som kan forvente ændringer i den nærmeste fremtid. Også Vesterbrogade, Langelandsgade, Teglværksgade og Janus La Cours Gade samt Vester Allé og Nørre Allé har del i det omfattende projekt. 

- Bekymringerne har en udløbsdato, men datoen er uvis, siger Lars Clausen. 

Tabt kamp

Tilbage på Hjortensgade ryster Martin Kaufmann på hovedet over den politiske fremgangsmåde i processen. 

- Jeg er erhvervsdrivende, hvor der ofte skal skiftes ud i teknologien. Vi har haver, der skal passes og plejes, men det er svært at komme af med affaldet. 

Samtidig oplever Martin Kaufmann også ofte udskiftning blandt naboerne, der bor i gadens lejligheder. 

- Aarhus er jo en studieby, så der er tit folk, der flytter enten ind eller ud her på vejen, siger han. 

Er det ikke bare et vilkår for at bo, hvor du gør? 

Det har ikke været et problem før, og jeg synes ikke, det er et vilkår, siger Martin Kaufmann og fortsætter; 

- Det er supermodigt, at kommunen skubber bilerne ud af byen, men de skal jo ikke skræmme os, der bor her, væk.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google