Stor ombygning af banegård vil påvirke trafik og naboer
Der er tale om en afgørende ombygning, der skal fremtidssikre banegården i Aarhus. I længere perioder vil togtrafikken være stærkt reduceret som følge.
Der er netop lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af banegården i Aarhus.
Dermed kan arbejdet snart gå i gang, og det vil de kommende år få betydning for trafikken og de nærmeste naboer.
Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.
- Vi kommer til at påvirke både togpassagerer, naboer, erhvervsdrivende og forbipasserende i området omkring banegården og banen. Projektet er planlagt, så vi bliver færdige så hurtigt og med så få forstyrrelser som muligt, samtidig med at togene kan køre. Men usynlige bliver vi ikke, siger Jørn H. Jacobsen, anlægschef i Banedanmark, i meddelelsen.
Arbejdet begynder i uge 14 næste år, og det vil i længere perioder betyde, at togtrafikken gennem Aarhus bliver stærkt reduceret, lyder det.
50 procent færre tog og en totalspærring
I 2025 betyder det, at togtrafikken reduceres med 50 procent, mens sporene gennem Aarhus bliver totalspærret de første to uger af 2026. Her vil der i stedet blive indsat togbusser.
I resten af 2026 forventes togtrafikken at være reduceret med 20 procent.
- Vi vil gøre alt for at informere borgerne i Aarhus direkte om, hvor og hvornår vi støjer og støver, siger anlægschefen.
Han opfordrer ligeledes passagerer til at orientere sig på Rejseplanen eller MitTog-appen.
En afgørende ombygning
Ombygningen sker for at fremtidssikre stationen, så den bliver mere klimavenlig. Ifølge Jørn H. Jacobsen er det et omfattende og vigtigt projekt, som er blevet forberedt i de seneste år.
- Det er afgørende for, at der kan køre eltog på den jyske hovedstrækning. En elektrificeret og fornyet jernbane med nyt signalsystem vil sikre kortere rejsetid, reduceret udledning af partikler og CO2, mindre støj og flere tog til tiden, siger Jørn H. Jacobsen.
Ud over at sporene bliver elektrificeret, udskiftes de ældgamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem, og sporene i Aarhus fornys og hastighedsopgraderes.
Arbejdet forventes at vare frem til udgangen af 2026.