Efter halvandet års ventetid: Jubel på Danmarks mest isolerede ø
Halvandet år forsinket har Anholt nu modtaget sin nye redningsbåd. Det vækker stor glæde på øens redningsstation.
Bent Rasmussen er en rigtig glad mand for tiden.
Som leder af redningsstationen på Anholt råder han nu over øens spritnye, lukkede redningsbåd, Jacob Frederiksen.
- Det er sindssygt uheldigt, at der har været de her fejl, men når man ser resultatet, så forsvinder ventetiden som dug for solen, siger han.
Ventetiden har varet halvandet år, og fejlene var ude af hans hænder.
Hvorfor var den nye redningsbåd forsinket?
Det er et fransk værft, som har bygget Jacob Frederiksen, og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), som har stået for indkøbet.
FMI har på mail svaret på, hvilke fejl der har forsinket leveringen af Jacob Frederiksen:
Støjmålinger, der i første omgang ikke var fyldestgørende.
Fejl i det elektriske system, der forårsagede afladning og tilhørende korrosionsproblemer.
En række mindre reklamationer (f.eks. sæder, gennemføringer af ledninger osv.).
Fællesnævneren er, at leverandøren har udbedret de omtalte fejl og mangler. Der bliver altså ikke tale om ekstraregninger.
Kilde: FMI
Undervejs nåede bådens fejl op på forsvarsministerens bord.
- Jeg er enig i, at man skal få styr på situationen, men jeg tror også, man må sige, at hvis jeg kunne lave et quick fix, så havde jeg gjort det, sagde forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) tidligere på året.
Bent Rasmusen har forholdt sig tavs i medierne, mens ventetiden har stået på. Han har dog hele tiden været sikker på, at problemerne nok skulle blive løst.
- Det har ikke været skroget, der har været problemer med. Så kunne man ikke have rettet op det. Det har været indvendigt, siger Bent Rasmussen.
Anholt ligger midt i Kattegat, tre timers sejlads væk fra Grenaa Havn med færge.
Uden lukket båd siden 2018
I 2018 blev Anholts gamle lukkede redningsbåd skrottet. Det var en ældre model fra 1969, som kun skød med godt ni knob.
I mellemtiden har øen klaret sig med en hurtigtgående FRB - en såkaldt Fast Rescue Boat.
Den har fungeret rigtig godt, og Bent Rasmussen understreger, at ingen menneskeliv har været i fare, fordi man har ventet på den nye, større redningsbåd.
Men FRB'en er en åben bådtype, og samtidig kan den ikke sejle lige så længe ad gangen som den nye redningsbåd.
Derfor er lederen af redningstjenesten glad for, at den nye båd er klar til vintersæsonen.
- Vores største modstand er kulden, og derfor er det en kæmpe forskel for os at få en lukket enhed. At vi kan komme ind i et varmt styrehus, når vi har været ude på dækket, siger Bent Rasmussen.
Har været i aktion
For et par uger siden modtog Bent Rasmussen et opkald kl. 22.30 om en kollision tæt på Anholt.
- Det var to skibe, som var sejlet sammen, og man aner ikke rigtig, hvad man kommer ud til. Vi kan sidde trygt, godt og tørt og kan kommunikere og kan bruge skibets kamera. Det er prikken over i’et, at vi nu har den, siger Bent Rasmussen.
Det viste sig, at besætningen ikke var i fare på de to skibe.
Redningsbåden Jacob Frederiksen
Længde: 17,50 meter.
Bredde: 5,40 meter.
Fart: 26 knob.
Redningsbåden er selvoprettende og har blandt andet brandkanon på fordækket, slæbekrog og plads til at udføre førstehjælp i styrehuset.
Den nye redningsbåd til redningsstationen på Anholt er opkaldt efter Jacob Frederiksen, som startede redningstjenesten på Anholt og var den første stationsleder for redningsstationen på Anholt fra år 1878 til 1903.
Kilde: Forsvaret
Redningsstationen på Anholt har mellem 15-20 såkaldte SAR-opgaver om året. Det er en forkortelse for Search and Rescue, og det er særligt her, at den nye båd kommer til sin ret.
- Og så kan der være situationer, hvor tågen gør, at helikoptere ikke kan komme til øen for at hente patienter til fastlandet. Det kan vi nu klare på lidt over en time, siger Bent Rasmussen.
Derudover har redningsstationen en langt række andre assistanceopgaver på havet, men også på selve øen, hvor de blandt andet hjælper lægen med ambulancetjeneste.
Båden er også udstyret med en brandkanon på frontdækket - et ønske, som har stået højt på redningsstationens ønskeliste.
- Vi har slukket brand på skibe, hvor vi har haft slanger med på dækket, men nu kan vi skyde fra fordækket med en brandkanon. Det gør det også nemmere at beskytte os selv, siger Bent Rasmussen.
Meget hurtigere end den gamle
Redningsstationen øver sig stadig i at få klargjort Jacob Frederiksen hurtigst muligt, og generelt er den nye båd bare hurtigere end den gamle.
Mens deres gamle, lukkede båd sejlede ni knob i timen, sejler den nye 26 knob.
Det er ikke helt så hurtigt som den åbne FRB-båd, som forbliver på øen, men alligevel er det supervigtigt, at hastigheden er øget væsentligt.
- Bølgerne skal ikke være ret store, før vores nye båd vil overhale vores åbne redningsbåd. Vi har også bedre udsyn og har fået varmesøgende kamera på den, siger leder af redningsstationen Bent Rasmussen.