Store prisstigninger på vej uden orientering: - Det er ikke godt nok
En markant stigning i prisen på handicapkørsel er på vej, men Aarhus Kommune ser gerne, at stigningen kommer til at foregå gradvist.
Snart bliver det dyrere at køre med Midttrafiks handicapkørsel. En prisstigning på egenbetalingen på 50 procent træder i kraft 1. marts, men det har nu fået Aarhus Kommune til at reagere.
I et brev til Midttrafiks bestyrelse opfordrer rådmand for Sundhed og Omsorg Christian Budde (V) bestyrelsen til at genoverveje prisstigningen. Det går simpelthen for hurtigt, hvis stigningen kommer i ét hug, mener han.
- Det her vil slå igennem med meget stor kraft og ramme nogle af de mest udsatte og økonomisk sårbare. Kunne man ikke lige genbesøge det? spørger han retorisk.
Ifølge rådmanden risikerer prisstigningen at ramme borgere, som måske er ensomme i forvejen og har brug for at komme hjemmefra og ind i fysiske fællesskaber - for eksempel træning i folkehuse. Så har man brug for at komme fra a til b.
Bruger du handicapkørsel?
TV2 ØSTJYLLAND vil gerne høre fra borgere, som bruger handicapkørslen. Hvad betyder det for dig, at prisen til marts stiger med 50 procent? Skriv til os via tip-formularen herunder eller på redaktion@tv2oj.dk.
Tip os- Det handler om at gøre det så skånsomt som muligt, siger han.
Ud over Christian Budde er også formanden for ældrerådet, Jan Radzewicz, og formanden for handicaprådet, Finn Amby, medunderskrivere på brevet, og de foreslår i stedet at indfase stigningen gradvist - og som minimum hen over tre år.
- Vi har haft det oppe i handicaprådet, og alle syv handicaporganisationer, som er repræsenteret, er enige, siger Finn Amby.
Selvom taksten ikke er ændret på egenbetalingen i mange år, så mener formanden, at det er for meget med en stigning på 50 procent på én gang - også selvom man måske har kørt på en billig takst i flere år, fordi den ikke er sat op.
- Men sådan tænker man jo ikke som enkeltperson - det er mere 'hovsa', så er det bare blevet hundedyrt, siger Finn Amby.
Giver god mening, men...
- Grundlæggende er det klart, at den her regulering giver god mening, men det, vi opponerer imod, er, at når du tager ti års tillæg på én gang, så slår det igennem med meget stor kraft, siger Christian Budde.
Stiger med 50 procent
Taksten på handicapkørsel er ikke blevet ændret siden 2008 - bortset fra i Aarhus Kommune, hvor den seneste stigning var i 2012. Med de stigende priser i samfundet, har Midttrafiks bestyrelse ønsket at hæve taksten, hvilket blev vedtaget på et bestyrelsesmøde i december.
I dag er der egenbetaling på handicapkørslen på tre kroner per kilometer med en minimumsbetaling på 30 kroner per tur på ture op til 100 kilometer. Det beløb vil fra 1. marts hedde 4,50 kroner og en minimumsbetaling på 45 kroner.
På ture over 100 kilometer er prisen i dag ni kroner per kilometer, hvor den i fremtiden vil være på 12 kroner per kilometer.
Han argumenterer med sit forslag med, at det ikke vil komme til at gøre en forskel for Midttrafik, fordi kommunerne betaler tilskud til handicapkørslen, og derfor handler det altså i højere grad om, hvor meget kommunerne betaler kontra egenbetalingen fra brugerne. Bundlinjen er den samme.
Christian Budde stiller sig desuden undrende over for, hvorfor Sundhed og Omsorg og de relevante organisationer ikke er blevet hørt på forhånd, før prisstigningen blev vedtaget.
- Det er uheldigt, at vi ikke bliver orienteret på forhånd. Det er faktisk ikke godt nok. Det havde været det rigtige og ordentlige at gøre, mener han.
Ud over de varslede ændringer, har bestyrelsen vedtaget, at der fremover skal ske en årlig indeksregulering svarende til den, man ser på billetpriserne til busser.
Midttrafik holder bestyrelsesmøde igen fredag den 3. februar. Selskabet oplyser til TV2 ØSTJYLLAND, at man på mødet vil tage sagen op, efter man modtog brevet fra Aarhus Kommune.