Unge fra udsatte områder spredes jævnt ud på gymnasierne
Ansøgere fra socialt udsatte områder skal fordeles jævnt på Aarhus' syv gymnasier, lyder nye fordelingsregler
Alle STX-rektorer i Østjylland er sammen med Region Midtjylland blevet enige om at justere de fordelingsregler, som gælder særligt for gymnasierne i Aarhus by.
Det oplyser regionen i en pressemeddelelse.
Justeringen betyder, at ansøgere fra "socialt udsatte og uddannelsesfremmede områder" i Aarhus bliver jævnt fordelt på de syv gymnasier i byen.
Det drejer sig om ti boligområder.
- Det bliver ikke sådan, at vores elever skal busses på tværs af Aarhus. Det er vigtigt, at de unge grundigt overvejer, hvilke gymnasier de prioriterer, og at de også søger det nærmeste gymnasium.
- Så kan flest muligt få prioriteterne opfyldt, og vi håber, at det giver en mere ensartet elevsammensætning skolerne imellem, siger formand for Fordelingsudvalg ØST og rektor på Århus Statsgymnasium Dorte Fristrup.
En blanding af elever
De ti områder i Aarhus har fra 2011 til 2017 været på listen over såkaldte kombinerede udlejningsområder (KUO). Det offentliggør Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hvert år en liste over.
KUO-områderne har mindst 1000 beboere, og mindst 40 procent af beboerne mellem 18 og 64 år er uden for arbejdsmarkedet.
Efter optagelsesprøverne vil det samlede antal ansøgere fra de ti KUO-områder fremover blive opgjort. Herefter fastsættes den maksimale andel af KUO-ansøgere på gymnasierne.
Hvis et gymnasium har flere KUO-ansøgere end den maksimale andel, kan gymnasiet bede om, at de overskydende KUO-ansøgere flyttes til andre gymnasier.
Gymnasiet vil så få tildelt mindst et tilsvarende antal ansøgere, der ikke kommer fra de udsatte boligområder.
Skal sikre ensartede gymnasier
Hanne Roed (B), næstformand i Region Midtjylland glæder sig over, at de nye fordelingsregler er faldet på plads.
- Vi vil gerne undgå at gymnasierne bliver meget uensartede i Østjylland. Fordi en ting er, at vi kan have nogle gymnasier, hvor der er mange elever fra udsatte boligområder, men vi kan jo også have det modsatte, hvor der er mange elever, hvor der er rigtig mange akademikerbørn i blandt.
I følge Hanne Roed har alle rektorene været villige til at tage indgå i den nye fordeling, der kommer med de fornyede regler.
De er indstillede på at tage ansvar for at alle, uanset baggrund, skal have mulighed for at få en god uddannelse - og også kunne lære noget af deres klassekammerater med anden baggrund.
- Det er en god ide at få blandet eleverne. Man lærer rigtig meget af at møde mennesker, der ikke er ligesom en selv. Måske har klassekammeraterne nogle andre anskuelser. Vi vil gerne have at gymnasier afspejler den generelle befolkningssammensætning, og ikke kun lige hvor man er.
Langkær Gymnasium opdelte efter etnicitet
I efteråret 2016 kom Langkær Gymnasiet i Aarhus i søgelyset, da gymnasiet opdelte eleverne i klasser ud fra etnicitet.
Opdelingen viste sig at være en succes. Færre etnisk danske elever valgt at forlade skolen, siden beslutningen om opdelingen blev truffet. I skoleåret 2015/2016 skiftede 29 elever skoler, mens tallet kun var seks i skoleåret 2016/2017.
Beslutningen om opdeling af eleverne blev truffet, fordi gymnasiet på det tidspunkt havde 80 procent tosprogede elever.
Institut for Menneskerettigheder valgte at rejse en sag mod gymnasiet, da de mente det var ulovlig diskrimination. Det endte dog med at paterne indgik et forlig, der indebar at Langkær Gymnasium i stedet ville fordele eleverne i klasser efter karakterer.
Men de nye regler skal Langkær Gymnasium modtage ansøgere fra socialt udsatte områder i en jævn fordeling sammen med de andre seks gymnasier.