Hun er én af få kvinder: Men Gøja elsker sit natjob med festglade kunder
Islandske Gøja kører taxa hos Horsens Taxa. Det gør hun primært om aftenen i weekenderne, fordi hun elsker at køre med feststemte folk.
Fredag og lørdag aften og nat kan man ofte møde Gøja i det horsensianske natteliv.
Men det er hverken på dansegulvet på byens diskoteker eller hængende i baren på et brunt værtshus. Gøja, som hun blot bliver kaldt, er nemlig kvinden, som sørger for, at de feststemte mennesker kommer til og fra byen.
Hun er chauffør hos Horsens Taxa - og som en af meget få kvinder kører hun aften- og nattekørsel i weekenderne. Og hun elsker det.
- Det er sjove kunder. Det gør mig glad at køre med og få glade kunder, siger Gøja.
I Gøjas taxa får kunderne lov til at bestemme, hvad der skal sættes på anlægget. Og de får også lov til at styre lydniveauet.
- Man skal ikke ødelægge stemningen på vej til byen, så den skal bare have fuld gas, siger hun.
Intet overblik
Det er umiddelbart svært at sætte præcise tal på, hvor mange kvindelige chauffører der er i branchen, og hvor mange af dem, der kører på de tidspunkter, hvor der er stor chance - eller risiko - for at få mere eller mindre fulde kunder.
Trine Wollenberg, vicedirektør i brancheorganisationen Dansk Persontransport, giver et bud.
- Vi har ikke overblik over, hvordan procentfordelingen mellem mænd og kvinder er, men når det er sagt, så er min vurdering, at der er et fåtal af kvinder i erhvervet. Det skyldes måske det forhold, at man ofte sidder meget alene i bilen og altså er meget alene på job, siger hun.
Selv nævner Gøja, at kvinder måske kan finde det utrygt at køre med fulde mennesker.
- Måske er de bange for, at der sker noget, fordi folk er fulde, siger hun.
Gøja er aldrig selv utryg, når hun sidder bag rattet i sin taxa.
- Næh, det er jeg ikke. Jeg har kørt taxa i fire år, og der er aldrig sket noget. Det gælder bare om at håndtere situationerne rigtigt og ikke diskutere med fulde mennesker, siger hun.
Skulle kun have været her tre-fem år
Gudridur "Gøja" Thorsteinsdottir flyttede til Horsens fra Island i 2006 for at prøve noget nyt.
Planen var at være her tre-fem år, men Gøja blev grebet af landet og er her stadig 17 år senere.
Hun er 40 år og uddannet sosu-hjælper, men i dag kører hun udelukkende taxa for Horsens Taxa.
Har en kæreste, to børn på 20 og 17 år samt tre papsønner på 8, 7 og 3 år.
Gøja kan godt lide de danske traditioner og mener, at man bør sætte sig ind i et lands traditioner, når man flytter til det.
Hun er vild med det danske vejr, selvom danskere måske synes, det kan være træls. Hun synes, det er lækkert at kunne sætte sig udenfor om sommeren.
Helt nede på jorden
Spørger man den vognmand, som Gøja kører for, så har hun nogle egenskaber, som gør hende særligt god til at have med kunder at gøre.
- Hun er simpelthen så omgængelig og helt nede på jorden. Hun er hamrende god til at snakke med folk, mener Jørgen Hedegaard, som har to biler.
Han har selv kørt taxa i mange år, og i begyndelsen kørte han også nat. Ti år blev det til, inden han ikke gad det længere. Det overraskede ham, da han fandt ud af, at Gøja elskede at køre turene med de fulde mennesker.
Egentligt begyndte hun med at køre Falck-kørsel, som Jørgen Hedegaard var underleverandør til på det tidspunkt.
- Det gik selvfølgelig fortrinligt. Hun er fandens god til at give en ordentlig service. En dag sagde hun, at hun gerne ville køre taxa. Også om natten. Og siden kørte hun aldrig en Falck-kørsel igen, siger Jørgen Hedegaard med et grin.
Så gerne flere kvinder
Der kunne ellers godt bruges flere kvinder til netop den del af persontransporten. Det mener Trine Wollenberg fra Dansk Persontransport.
- Vores medlemmer kører i cirka 50 procent af tilfældene for offentlige kunder. Det kan være specialkørsel, ældre, handicappede og så videre, som typisk har brug for omsorg og fokus. Det er kvinder tit rigtig gode til, så jeg så helt bestemt gerne, at der kom flere kvinder i erhvervet, siger hun.
Hos Horsens Taxa vælter kvinderne heller ikke ind bag rattene i taxaerne. Det er ellers ikke, fordi interessen ikke er der.
- Når vi er til jobmesser, oplever vi stor interesse fra kvinder, men det er stadig ikke sådan, at kvinderne bare vælter ind ad dørene. Vi ved ikke, hvorfor så få kvinder kører taxa, for vi synes jo, at det er et fag med masser af fleksibilitet og frihed, siger Astrid Donnerborg, administrerende direktør i Aarhus og Horsens Taxa.
Når det lykkes at få kvindelige taxachauffører, har det også en anden fordel.
- Det er tydeligt, at når kvinderne først har sat sig ind i taxaerne, så bliver de ved med at være i faget i mange år, siger hun.
Ærlige fulde-historier
Gøja havnede ved lidt af et tilfælde i taxaen. Hun var nemlig nabo til Jørgen Hedegaard, som spurgte, om hun ikke havde lyst til at køre sygetransport, og resten af historien er kendt derfra.
Den horsensianske taxa-kvinde håber, at hun får flere kvindelige kolleger.
- Jeg ville ønske, vi var flere. Jeg mener ikke, det er et mandejob. Hvis man godt kan lide at køre bil og snakke med mennesker, så er det perfekt, siger hun.
For Gøja er det ikke kun et job.
- Jeg får så meget glæde ud af de mennesker, som jeg kører med. Det giver meget socialt og jeg hører masser af sjove historier. Fulde mennesker er jo også tit de mest ærlige mennesker, konstaterer hun med et grin.