Der er afsat 160 milliarder: Men de savner penge til 18 afgørende kilometer for fremtiden
Det skal være nemmere at komme til Grenaa. Det var budskabet fra to borgmestre og en lokal stor virksomhed på Christiansborg torsdag.
To borgmestre, to direktører og to lokale folketingsmedlemmer havde torsdag slået sig sammen i kampen for det, de betegner som en afgørende strækning for Djurslands fremtid.
Klokken 12 havde de møde med Folketingets Transportudvalg, og her var budskabet klart:
De vil have udvidet de sidste 18 kilometer af hovedvej 15 til Grenaa til en såkaldt 2+1 vej med øget hastighedsbegrænsning.
Der er i forvejen afsat penge til hoved 15 i Infrastrukturplan 2035, der i alt tæller investeringer for 160 milliarder kroner. Men der er ikke afsat penge til de sidste 18 kilometer, hvor der blandt andet skal laves omfartsveje ved byerne Trustrup og Tirstrup.
Formålet er at sikre nemmere adgang til og fra Grenaa.
- Det er supervigtigt for vores virksomheder, så vi kan fortsætte den udvikling, vi har i området. Det er supervigtigt for vores havn, som er forbindelsen til Sverige, og så er det supervigtigt for Østjylland, for vi skal bidrage til væksten i Østjylland, siger Kasper Bjerregaard (V), borgmester i Norddjurs Kommune.
Ingen garantier
Samme toner lyder fra Terma i Grenaas direktør, Jørgen Laursen.
- Det vil helt klart betyde, at det er nemmere at tiltrække og fastholde medarbejdere i forhold til transporttiden fra Aarhus til Grenaa, siger han.
I Transportudvalget sidder blandt andet Thomas Jensen (S), der også er fra Østjylland.
Han vil dog ikke love dagens gæster noget, for infrastruktur er en størrelse, der bliver regnet i millioner og milliarder.
- Jeg lover at arbejde på, om vi på sigt kan hjælpe dem. Infrastruktur er noget, der koster rigtig mange penge, og det skal undersøges rigtig godt, inden vi går i gang, siger Thomas Jensen.
Han vil derfor bede transportministeren om at præsentere udregninger på, hvad en forlængelse, som de lokale repræsentanter håber på, vil koste.
Mindre trafik giver flere tilflyttere
I Trustrup krydser den lokale Min Købmand Frederik Schmidt også fingre for, at torsdagens møde i Transportudvalget er et skridt på vejen mod en udvidelse af hovedvej 15, selvom det på den korte bane kan koste ham kunder.
Han tror, at en lettere adgang til Aarhus og Grenaa vil gøre det mere attraktivt at bosætte sig i Trustrup, samtidig med, at en omfartsvej vil fjerne noget af den tunge trafik, der går gennem byen nu.
- Jeg vil håbe, at den tunge trafik ikke kommer igennem byen, og så kan det være, der vil komme en masse tilflyttere. Vi har Nordbakken med en masse tomme byggegrunde, og det kunne være fedt, hvis der kom en masse nye familier herud, siger han.