Op til tre måneders ventetid på boligstøtte
Lang ventetid for økonomisk støtte til huslejen
Udbetaling Danmark er så overbebyrdet, at folk må vente i lang tid på at få behandlet deres ansøgninger om boligstøtte
På landsplan venter 32.294 lige nu på at få deres ansøgninger om tilskud til huslejen behandlet.
Sidsel Mikkelsen fra Grenaa er lige blevet folkepensionist. En tid, som mange ser frem til, men også en tid, hvor der følger økonomiske bekymringer med.
- Det kan der være, når man opdager, at den udbetaling, man havde regnet med, desværre ikke kommer, siger Sidsel Mikkelsen.
9.500 i Midtjylland
Alene i Region Midtjylland venter mere end 9.500 på at få deres sag behandlet.
Sidsel Mikkelsen ringede til Udbetaling Danmark for at høre, hvad der var op og ned.
- Jeg fik af vide, at på grund af stor arbejdsbyrde ville der gå op til tre måneder, inden jeg kunne forvente at få det korrekte beløb og en efterbetaling, siger Sidsel Mikkelsen.
Udbetaling Danmark erkender, at de ikke kan følge med, og at det skyldes, at mange har henvendt sig, efter der ved årsskiftet blev lavet ændringer i forhold til boligstøtte.
Nye regler
Udbetaling Danmark har ikke ønsket at stille op til interview, men skriver i en e-mail til TV 2 | ØSTJYLLAND:
- Da vi ved årsskiftet overgik til nye regler for udbetaling af boligstøtte, fik det uventet mange borgere til at henvende sig telefonisk for at få forklaret de nye regler. Det er forventeligt, at borgerne henvender sig, når regler ændres, men vi må tilstå, at vi undervurderede, hvor kompliceret det har været at forklare ændringerne fra årsskiftet, skriver centerdirektør Marianne Lørincz fra Udbetaling Danmark og fortsætter:
- De mange telefoniske henvendelser tvang os til at flytte medarbejdere væk fra behandlingen af nye ansøgninger, og det har desværre skabt forlænget sagsbehandlingstid på ansøgningerne.
Ifølge Udbetaling Danmark skal de mange danskere i kø ikke forvente at få deres penge tidligere.
- Vi har siden marts løbende haft ekstra medarbejdere til at behandle ansøgninger, og vi har også løbende haft medarbejdere på overarbejde for at få nedbragt ventetiden. Vi har dog fortsat mange borgere i telefonen, der har brug for hjælp til at få forklaret deres boligstøtte eller boligsikring, og det er ofte rådgivning, der tager lang tid. Det begrænser vores muligheder for hurtigt at få bugt med den forlængede sagsbehandlingstid. Erfaringsmæssigt tager det 1 til 2 år før nye regler har bundfældet sig hos borgerne, så vi forventer at have travlt på telefonerne en rum tid endnu, skriver Marianne Lørincz.
Efter TV 2 | ØSTJYLLAND gik ind i sagen har Sidsel Mikkelsen fået et acontobeløb fra Udbetaling Danmark
- Jeg synes, det er endnu mere himmelråbende. Hvorfor skal jeg have en acontoudbetaling, fordi jeg har kæftet op? Det var alle, der skulle have deres penge, siger Sidsel Mikkelsen.
Du kan se mere om sagen i videoen øverst på siden.