Det har ligget stille i ugevis - men klokken 13.15 skete der noget
Skibet har været omgærdet af stor mystik og undersøgelse efter forbindelse til brudte kabler på havbunden.
Det kinesiske fragtskib "Yi Peng 3", der har ligget for anker i Kattegat i flere uger, er nu begyndt at sejle væk fra området.
Det bekræfter Forsvarskommandoen over for TV 2.
- Jeg kan bekræfte, at Yi Peng 3 er ved at forlade dens oprindelse plads i Kattegat, og at Forsvaret følger Yi Peng 3 med relevante kapaciteter, siger Tobias Roed Jensen, der er presserådgiver i forsvarskommandoen.
Forsvarskommandoen vil ikke uddybe yderligere, og det er derfor uvist, hvorfor "Yi Peng 3" flytter sig – eller hvad der menes med, at Forsvaret "følger" skibet med "relevante kapaciteter".
Et dansk flådefartøj ved navn Navy Patrol P525 sejler lige i nærheden af det kinesiske skib, viser data fra Marine Traffic.
Begge skibe sejler nordpå med en fart i omegnen af ti knob, svarende til omkring 18 kilometer i timen.
Det er ikke efter udefrakommende ordre, at det kinesiske skib "Yi Peng 3" har lettet anker og er på vej væk fra Østersøen.
Det siger Hanna Bühler, der er vagthavende ved den svenske kystvagt, til det svenske medie SVT.
- De har oplyst, at de rejser til Port Said i Egypten og rejser på eget initiativ, siger hun.
Danskere, svenskere, finnere og tyskere ombord
Det kinesiske skib har været omgærdet af mystik, siden det pludselig lagde for anker i Kattegat i internationalt farvand mellem Danmark og Sverige for omkring en måned siden.
Yi Peng 3 er mistænkt for at have forbindelse til to ødelagte kabler i Østersøen i november, og torsdag i denne uge inviterede repræsentanter fra de kinesiske myndigheder danske, svenske, finske og tyske myndigheder ombord for at undersøge skibet.
Gruppen fik ikke adgang til at inspicere ankeret, der lå i vandet. Det lykkedes dem dog at undersøge andet forankringsudstyr som eksempelvis ankerspillet.
Her blev der gjort betydningsfulde iagttagelser, sagde den stedfortrædende generaldirektør for Sveriges havarikommission, Jonas Bäckstrand, til det svenske medie SVT ifølge Ritzau.
- Vi har selvfølgelig iagttagelser fra det, som kommer til at have betydning, lød det.
Fordi skibet ligger i internationalt farvand har det i princippet ikke kunne tilbageholdes af hverken danske eller svenske myndigheder.
De har heller ikke haft ret til at komme om bord. Men det er de kinesiske myndigheder, der har inviteret eksperterne med om bord til undersøgelserne.