Nu skal 17-årige have lov at køre uden voksne i bilen
Lovforslaget er en opfølgning på regeringens Landdistriktsudspil fra august 2024.
Det skal være lovligt for 17-årige at sætte sig bag rattet i bilen og køre en tur, uden at der er en voksen ledsager med på passagersædet.
Sådan lyder et nyt lovforslag fra transportminister Thomas Danielsen (V), oplyser Transportministeriet onsdag morgen.
Ministeren vil dermed gøre en nuværende forsøgsordning fra 2017 permanent og altså med den ændring, at der ikke behøver være en ledsager med i dagtimerne, som her defineres som tidsrummet mellem klokken fem om morgenen og klokken 20.00.
Loven skal blandt andet gøre det nemmere for folk, der bor uden for de større byer med god offentlig transport, at komme rundt.
- Vi har gode erfaringer med de unge bilister. Nu giver vi dem endnu bedre muligheder for at komme rundt til deres uddannelsessteder, praktikpladser og fritidsjobs. Det vil gøre en stor forskel i de områder af landet, hvor der er langt mellem folk, og hvor busserne ikke kører så tit, siger transportminister Thomas Danielsen i pressemeddelelsen.
Ny promillegrænse
Udover at gøre det muligt for 17-årige at køre bil uden ledsager, indeholder lovforslaget en ny promillegrænse, der gælder for nye bilister i de første tre år.
Med forslaget sættes promillegrænsen for alkohol i blodet ned til 0,20 promille, som de facto er nultolerance overfor alkohol for nye bilister.
- De første tre år efter at kørekortet er kommet i hus, er selv en enkelt genstand én for meget. Spirituskørsel er uacceptabelt, og med den nye promillegrænse er målet, at unge bilister får gode trafikvaner og ikke sætter sig bag rattet med alkohol i blodet, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Kilde: Transportministeriet.
Hvis loven om kørekort skal blive virkelighed, kræver det en ændring af færdselsloven.
Lovforslaget, der ændrer færdselsloven, er nu sendt i offentlig høring frem til slut januar, og herefter skal forslaget behandles i Folketinget i løbet af foråret og forventeligt træde i kraft i sommeren 2025.
Lovforslaget er en opfølgning på regeringens Landdistriktsudspil fra august 2024.
Gør hverdagen nemmere
I august fortalte TV2 Østjylland om Rasmus Smedegaard Jensen, der går på gymnasiet i Rønde og bor delvist hos sin far i Silkeborg og hos sin mor i Kolind.
Det betyder, at han har cirka to timers transport til skole, når han er ved sin far, hvorfor han er én af dem, der vil få en nemmere hverdag ved at kunne sætte sig bag rattet.
- Det er rigtig lang tid. Hvis det her forslag bliver gyldigt, så kan jeg tage bil, og så vil det tage cirka en time, så det vil være meget nemmere, sagde den 17-årige gymnasieelev dengang.
Han havde i øvrigt sparet 100.000 kroner sammen til at kunne købe sig en bil, så snart kortet er sikret.
Hans kørelærer, Mads Straube Saavedra Caballero Høyberg fra Cityone Køreskole i Grenå og Kolind, sagde, at han var lidt "både-og" i sin holdning til at lade 17-årige køre alene.
- Der er ikke den vilde forskel på eleverne på 17 år og 18 år, når jeg møder dem. Faktisk kan de 17-årige være hurtigere til at lære at køre bil. Men jeg synes, det er en rigtig god idé, at de 17-årige skal ud at køre med deres forældre. Det, tror jeg, forbedrer sikkerheden, sagde han.
Han ville dog ikke have noget imod at se sine 17-årige elever køre afsted på egen hånd, hvis det er sådan, det bliver.
- Det vil jeg umiddelbart have det fint med. På landet har mange af dem kørt før. De har enten traktorkørekort, knallertkørekort eller været ude på en lille grusvej at køre, sagde Mads Straube Saavedra Caballero Høyberg og understregede, at hvis ordningen træder i kraft og efterfølgende resulterer i flere færdselsulykker, så er han imod den.