Vejarbejde i flere år: Så længe fortsætter det
Der er masser af skiftende hastighedsbegrænsninger på motorvejen, og sådan kommer det til at være i lang tid endnu.
Speederfoden skal konstant rettes op eller ned, hvis man kører på motorvej E45 for tiden.
Den store udvidelse af Østjyske Motorvej og flere vejarbejder betyder nemlig, at trafikanter mange steder kun må køre 80 kilometer i timen, andre steder 110 og mere sjældent 130.
Det store projekt er at udvide motorvejen, så der er tre spor i hver retning. Det medfører ud over selve udvidelsen af vejene også nedrivninger af ni motorvejsbroer, hvoraf to i skrivende stund er fjernet.
Men hvor længe skal man forvente, at det står på?
TV2 Østjylland har spurgt Vejdirektoratet om et overblik for, hvordan det ser ud i fremtiden.
Vi tager dem fra nord til syd herunder:
01. Randers
På E45 Nordjyske Motorvej ombygger Vejdirektoratet tre tilslutningsanlæg ved Randers for at øge kapaciteten i rampeanlæggene og klargøre dem til en fremtidig udbygning af motorvejen. Det drejer sig om tilslutningsanlæggene 40 Randers C, 39 Randers N samt 43 Sdr. Borup.
Trafikanterne møder i dag vejarbejde med 80 km/t forbi de tre tilslutningsanlæg samt støjskærm mellem 40 Randers C og 39 Randers N i nordgående retning. Hastighedsbegrænsningerne vil blive ophævet med udgangen af 2025.
02. Rundt om Aarhus
På strækningen mellem frakørslerne Aarhus S og Aarhus N udvider Vejdirektoratet de 16 kilometer motorvej i fire etaper. Arbejdet er startet op på alle etaperne, hvilket betyder, at trafikanterne i dag møder vejarbejde med 80 km/t på hele strækningen. Der er flere steder med smalle spor, og nødsporene inddrages, imens der arbejdes i hver side af motorvejen.
Hastighedsbegrænsningen på 80 km/t vil være mere eller mindre permanente frem mod udgangen 2026.
I løbet af 2027 skal der udlægges nyt slidlag på hele strækningen samt etableres støjskærme. Det arbejde vil i perioder få trafikale konsekvenser.
03. Mellem Skanderborg og Vejle
De 38 kilometer motorvej mellem Skanderborg og ned til Vejle udvides i syv etaper, og trafikanterne møder i dag vejarbejde med 80 km/t og smalle spor flere steder på strækningen.
Inden året er omme, vil der være vejarbejde med 80 km/t på stort set hele strækningen. Omkring Horsens starter udvidelsen forventeligt op i foråret 2025.
Hastighedsbegrænsningen vil løbende blive hævet fra 80 km/t til 110 km/t i takt med, at de nye spor bliver taget i brug fra starten af 2026 og frem mod 2027. I løbet af 2027 skal der udlægges nyt slidlag på hele strækningen, som i perioder vil få trafikale konsekvenser. Efter udlægning af nyt slidlag bliver hastigheden 130 km/t.
Vi skal altså frem til 2027, før der igen er såkaldt normale tilstande på E45.
Vejdirektoratet tilføjer, at til- og frakørselsramper periodisk kan blive spærret, og at hastighedsbegrænsninger kan gå helt ned til 50 km/t. Begge ting vil oftest ske i aften- og nattetimerne.
Projektet kan følges på Vejdirektoratets hjemmeside.