Farlig tendens: Vi ringer ikke altid 112 under brand
En medarbejder hos Østjyllands Brandvæsen oplever, at borgere ringer til ham i stedet for alarmcentralen, når det eksempelvis brænder i en skraldespand
Hos Østjylland Brandvæsen oplever vagtcentralmedarbejder Mikkel Clauson-Kaas en kedelig tendens. Mindst en gang om ugen ringer borgere direkte til ham, når en hæk, en skraldespand eller lignende er brudt i brand. Men det er altså alarmcentralen, der skal tage sig af de opkald.
- I de to år jeg har arbejdet her, er det noget, vi har set altid, men antallet af opkald er tiltagende. Det er som udgangspunkt godt, folk ringer, og de siger det rigtige, men det er hos det forkerte sted, siger Mikkel Clauson-Kaas til TV2 ØSTJYLLAND.
Typisk er det, hvis der er udbrudt brand i en skraldespand, eller folk bare kan se røg et sted, at de først finder nummer til brandvæsenet og ringer der i stedet for 112.
- Jeg kunne forestille mig, at borgerne tænker, de ikke vil forstyrre alarmcentralen med noget så småt, og at det er for voldsomt at ringe 112. Men det skal man altså. De er dygtige ved alarmcentralen og har redskaberne til at finde ud af, hvor folk er, siger Mikkel Clauson-Kaas.
I de tilfælde hvor folk ender hos ham, er han nødt til at sende dem videre til alarmcentralen. Hos Østjyllands Politi er meldingen klar.
- Når noget brænder, skal man altid ringe 112. Ild er farligt, det er der ingen tvivl om. Selv hvis folk tror, at der ikke er fare for mennesker eller værdier, så skal de ringe 112, siger vagtchef hos Østjyllands Politi, Stig Heidemann, til TV2 ØSTJYLLAND.
Ifølge ham kan det gå grueligt galt, hvis ikke brandvæsenet bliver alarmeret i tide og på den rigtige måde.
- En brand i en hæk kan altså udvikle sig i den tid, folk bruger på at finde nummeret til brandvæsenet. Og så kan det pludselig blive livsfarligt, siger Stig Heidemann.