Mangler 2,3 millioner kroner til diesel: Prisstigninger på vej

På tirsdag skal politikerne på Samsø tage stilling til, om man skal hæve priserne på billetter til færgerne Prinsesse Isabella og Lilleøre midlertidigt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Stigende priser på diesel kommer nu sandsynligvis til at kunne mærkes for både beboere og turister på Samsø. (Arkivfoto)

Priserne på færgebilletter til både Prinsesse Isabella og hurtigfærgen Lilleøre, som sejler mellem Samsø og Jylland, kan være på vej til at stige. Det sker, hvis kommunalbestyrelsen på Samsø på tirsdag siger ja til den indstilling, som er kommet fra økonomiudvalget.

Der er nemlig underskud på dieselbalancen for Samsø Rederi, som er ejet af Samsø Kommune. Det fremgår af referatet fra økonomiudvalgets møde tirsdag. Samsø Rederi har vurderet, at man ikke kan holde forbruget inden for budgetrammen for 2022, hvis ikke der bliver gjort noget. Grunden er ifølge sagsfremstillingen de stigende priser på gas og diesel.

Der var flere løsningsmodeller på bordet, men et samlet økonomiudvalg valgte at indstille til kommunalbestyrelsen, at der skal gives tilladelse til såkaldt Smart Sejlads, og at der lægges et midlertidigt brændstoftillæg på alle billettyper på fem procent. Ulla Holm (SF) var fraværende.

Smart Sejlads

Begrebet Smart Sejlads dækker over, at en overfart kan sejles lidt langsommere, når situationen er til det. Samsø Rederi har i dag en sejltid på 60 minutter på Prinsesse Isabella og 15 minutter til at laste og losse.

På mange af overfarterne har besætningen tid til at laste og losse på 10 minutter - typisk på yderafgangene uden for højsæson, ferier og helligdage, men indimellem også midt på dagen.

Hvis der sejles lidt langsommere, så en overfart tager op til 65 minutter i stedet for, kan der spares en del på brændstoffet på de enkelte ture.

Kilde: Økonomiudvalgets referat

- Hver øgning af taksterne vil have en form for effekt. Det er et midlertidigt instrument, vi kan bruge. Og sløjfe igen, når dieselpriserne igen er på niveau med 2021, siger borgmester Marcel Meijer (S) til TV2 ØSTJYLLAND.

Utilfredshed med manglende indsigt

Hans kollega i kommunalbestyrelsen Per Urban Olsen (K) er med på, at der skal findes en løsning, hvis budgettet for Samsø Rederi ikke holder. Men han er utilfreds med, at politikerne ikke har fået indsigt i rederiets samlede budget.

Han tror mere på, at oliepristillægget dækker over dårlige passagertal for hurtigfærgen Lilleøre.

- Det vil være en ændring af budgetforudsætningerne, og aftalen fra forhandlingerne sidste år var, at hvis alle ikke er enige, sker der ingen ændringer. Jeg vil gerne være med til at finde løsninger, men det skal være på et oplyst grundlag, siger han, og indikerer dermed, at han ikke nødvendigvis vil være med til at stemme for økonomiudvalgets indstilling på kommunalbestyrelsesmødet på tirsdag.

Det giver Marcel Meijer ikke meget for.

- Konservative har en plads i økonomiudvalget (Peter Aksel Askjær red.), og var enige i indstillingen. Så det må de snakke med hinanden om. Hvis han (Per Urban Olsen red.) ikke vil tro på de beregninger i forhold til stigende energipriser... det kan jeg slet ikke være med på, siger borgmesteren.

Det her er en meget usædvanlig situation, så det vil jeg ikke holdes op på.
Marcel Meijer (S), borgmester

Det tog økonomiudvalget stilling til

Samsø Rederi kom med følgende løsningsmuligheder på de stigende priser på gas og diesel:

1. Der gives tilladelse til Smart Sejlads, det vil sige at en overfart må sejles på 65 minutter, når situationen er til det, jf. beskrivelsen i sagsfremstillingen.

2. Der tillægges et midlertidig brændstoftillæg på alle billettyper inklusive Ø-kort på enten 2,5%, 5,0% eller 7,5%.

3. Der lægges et midlertidig brændstoftillæg på alle billettyper inklusive Ø-kort på enten 2,5%, 5,0% eller 7,5%, dog eksklusive gående på Lilleøre.

4. Sagen tilbagesendes til forvaltningen til yderligere bearbejdning, evt. med nærmere angivelse.

5. Der laves ingen imødegående foranstaltninger. Evt. merforbrug på brændstofbudgettet finansieres på anden vis.

Økonomiudvalgets medlemmer valgte at indstille til kommunalbestyrelsen, at man gør brug af løsningsmodel 1 og 2 - og at det i løsningsmodel 2 er fem procent, man ændrer priserne med.

Trafikdirektør Lars Simon Rieks havde indstillet, at man gjorde brug af løsningsmulighed 1 og 3.

Kilde: Økonomiudvalgets referat

På spørgsmålet om hvorvidt Per Urban Olsen ikke har ret i, at det var en del af aftalen, at alle skulle være enig, og at den konservative politiker forventer, at Marcel Meijer overholder den, er svaret fra borgmesteren klart.

- Det her er en meget usædvanlig situation, som vi på ingen måde kunne forudse. Så det vil jeg ikke holdes op på.

Skal være på et ordentligt grundlag

Per Urban Olsen har noteret sig, at passagertallene for Lilleøre for de tre første måneder i 2022 ligger markant under de tal, som der er budgetteret med. Til gengæld ser tallene for bilfærgen Prinsesse Isabella markant bedre ud end det, der er budgetteret med.

- Kunne de mange flere passagerer på Isabella ikke klare de sidste 2,3 millioner kroner? Det er ikke til at vide, for vi har ikke fået udleveret regnskabstallene endnu. Det er træls, for vi vil alle gerne have hurtigfærgen, men det skal være på et økonomisk og miljømæssigt ordentligt grundlag, siger han.

Per Urban Olsen (K) vil have mere indsigt i Samsø Rederis samlede budget, inden han vil være med til at finde løsninger på energiprisstigninger. (Arkivfoto)

Borgmesteren mener ikke, at pengene skal hentes i bilfærgens gode tal.

- Hvis man tror, der ligger et kæmpe potentiale i Isabellas regnskab, som vi bare vælger at putte i kassen, som man har mulighed for at tage af i stedet for, så tager man fejl, siger Marcel Meijer.

På mandag mødes flere af øens politikere med nogle af øens erhvervsfolk og landmænd for at tale om situationen, så de har mulighed for at komme med kommentarer og input inden kommunalbestyrelsesmødet tirsdag.

På seneste kommunalbestyrelsesmøde, den 29. marts blev en del af kommunes overskud fra 2021 overført med yderligere 2,2 millioner kroner til 2022-budgettet. Det blev gjort for at imødekomme de høje priser, som forventes i 2022.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google