Historisk flåde skrotter dieselmotoren: Hjejlebådene skal være bæredygtige

Allerede i 2021 vil den første af turbådene på Silkeborgsøerne, Tranen, sejle fra havn uden en lyd. Det vil blive på elmotor med batterier og solceller på taget.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Hjejlen sejler igen på Silkeborgsøerne. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Samme udskiftning vil ske i maskinrummet på 6 af hjejleselskabets andre skibe. Undtaget er dog den historiske hjuldamper Hjejlen, som fortsat vil sejle på kul.

- Hjejlen er et kulturhistorisk monument. Den er et levende museum, så den gør vi ikke noget ved, forklarer Thomas Klostergaard, der er direktør for Hjejleselskabet.

- Men vi kigger på den og ser på, hvordan vi kan forbedre den, så den forurener mindst muligt med den originale dampmaskine.

Tranen bliver den første af Hjejleselskabets både, der kommer til at sejle på el. Den er bygget af skroget af en tysk båd, der lå på Samsø. Båden blev ombygget på Aarhus Stålskibsværft og søsat i Silkeborg i 1947

Stor forskel

Når de øvrige turbåde kommer til at skrotte dieselmotorerne de kommende 4-10 år, så sker det af hensyn til miljøet.

- Vi kan gøre en kæmpestor bæredygtig forskel, forklarer Thomas Klostergaard om den forestående renovering.

Det afhænger af økonomien, hvor lang tid der kommer til at gå, før alle motorer er skiftet ud.

- Hvis vi selv skal finansiere det hele, så kommer hele udskiftningen og renoveringen til at tage 10 år.

Hjejlen har sejlet på Silkeborgsøerne i mere end 150 år. Den er som dengang drevet af damp.

Respekt for historien

Turbådene på Silkeborg-søerne har en lang historie bag sig. Den ældste af bådene – Hjejlen - er 159 år gammel og verdens ældste kuldrevne hjuldamper. Flådens øvrige 8 både er for de flestes vedkommende også ældre damer med mere end 100 år på bagen.

Derfor er det vigtigt, at renoveringen af bådene sker så skånsomt som muligt.

- Hele humlen er, at vi vil renovere fuldstændig med respekt for historien. Det er alene det, som ligger i motorrummet, der skal omstilles. Ikke andet, siger Thomas Klostergaard.

Størstedelen af bådene er født som dampmaskiner med fremdrift og i 1960´erne omstillet til diesel. Nu bliver bådene eldrevne.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google