Ikonisk sko fylder 50 år

Husker du skoen, alle ville gå i? I år fylder den 50.

Udgivet Opdateret

De var et kæmpe modefænomen i 00’erne? Ja, langt de fleste havde dem faktisk, og hvis ikke, så plagede man om at få dem.

Nu fylder den populære sko – Kawasaki-skoen – 50 år.

På trods af sit japanskklingende navn er skoen faktisk designet i Funder ved Silkeborg, og her håber de på, at den flade kanvassko snart får comeback i modebranchen.

- Vi forventer, at folk vil købe anderledes fodtøj – lidt lettere og mere farverigt, siger Jan Guldbæk, der er brand director i Kawasaki Footwear.

Jan Guldbæk håber, at kawasaki-skoen vil tage danskerne med storm igen.

En topmoderne sko

Skoen blev udviklet som en badmintonsko, og efterfølgende blev den et modeikon. Første gang Kawasaki for alvor blev moderne var i slutningen af 80’erne, men de bedste velmarksdage var i anden halvdel af 00’erne, hvor der hvert år blev solgt op mod 600.000 par Kawasaki-sko alene i Danmark.

Og på gaden i Silkeborg er den da også velkendt for de fleste.

- Jeg husker det som noget, vi alle sammen skulle have, siger Nanna Bøgelund Madsen fra Ans.

Det var ikke, fordi skoen var særlig komfortabel, at den blev hevet ned af hylderne.

- Men den var moderne, siger hun.

Nanna Bøgelund Madsen (th.) rendte selv rundt i skoen, da hun var yngre.

Bevidst at den forsvinder fra hylderne

Mange troede nok, at Kawasaki-skoen var døde og borte, men faktisk er det en bevidst strategi, at skoene forsvinder fra hylderne, når interessen daler.

- Når det er in, er vi 'on fire' og klar og parate, men i de mere stille perioder skal vi være tålmodige, fortæller Jan Guldbæk, brand director i Kawasaki Footwear.

Og nu er de klar til at tage markedet med storm igen. Det er bare ikke lige alle, der er klar til det endnu.

- Komforten er blevet vigtigere for mig, siger Nanna Bøgelund Madsen.

Men hun er dog sikker på, at den nok skal blive et hit blandt den yngre del af befolkningen.

Og hos Kawasaki Footwear tror de da også på det.

- Vi er ret fortrøstningsfulde på at vi går en god periode og nogle gode år i møde, siger Jan Guldbæk.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her