Flextrafik svarer på kritik: - Hver ulykke er én ulykke for meget
71-årige Torben Rasmussen fra Skanderborg har oplevet hele fire gange at komme til skade under kørsel med Flextrafik. Nu svarer Midtraffik på kritikken.
En buket blomster som undskyldning.
Det var, hvad 71-årige Torben Rasmussen modtog fra Flextrafik efter tredje ulykke, han var udsat for under en køretur med selskabet. Men allerede dagen efter gik det galt igen.
På TV2 ØSTJYLLAND har vi for nylig fortalt om Vibeke Frandsens utryghed ved at sende sin far Torben Rasmussen afsted i Flextrafiks busser, da han fire gange er kommet til skade under køreturene.
- Hver ulykke er én ulykke for meget
Nu svarer Midttrafik på kritikken og beklager for episoderne.
Sagen tages meget alvorligt, udtaler Thomas Dalgaard Mikkelsen, som er funktionsleder i Midttrafik.
- Hver ulykke er én ulykke for meget.
- Når vi får de her henvendelser ind, tager vi dem derfor dybt alvorlige – vi kigger dem igennem, vi kontakter vognmanden, og vi får at vide, om alle procedurer er fulgt, og om vognen overholder de krav, der nu engang skal være, siger Thomas Dalgaard Mikkelsen.
Vibeke Frandsen efterspørger netop, at ulykkerne med hendes far bliver taget alvorligt.
I påsken gik det helt galt. Da han skulle spændes fast, endte det i stedet med, at han rullede baglæns og faldt ud af bussen. Torben Rasmussen endte på hospitalet, hvor han skulle syes.
Et mønster?
Efter TV2 ØSTJYLLAND fortalte historien om Torben Rasmussen, er der kommet flere reaktioner på Facebook, hvor folk fortæller om lignende oplevelser.
Det kunne ligne et mønster, er det det?
- Jeg vil gerne sige, at det faktisk er meget få henvendelser, vi får om året, der omhandler decideret personskade. Det er omkring 30 henvendelser, og her skal vi altså tage i betragtning, at det er over en million ture, vi udfører hvert år med flextrafik, siger funktionslederen.
Flere kontroller
Han opfordrer folk til at henvende sig, hvis de har dårlige oplevelser med Flextrafik, så det kan blive undersøgt.
Thomas Dalgaard Mikkelsen fortæller også, at der nu vil blive sat ekstra ind, for at undgå ulykker som dem Torben Rasmussen har været udsat for.
- Det vi gør nu, det er, at vi eskalerer op på antallet af kontroller. Vi har jo mange kontroller hvert eneste år af vores vogne, og det opgraderer vi i en periode nu. Vi har både fokus på om procedurer bliver fulgt, og om det udstyr, chaufførerne har til rådighed, opfylder alle krav.
Chaufførerne skal kunne betjene udstyret
71-årige Torben Rasmussens ulykker under kørsel med Flextrafik er sket, fordi han ikke har været ordentligt spændt fast i bussen.
Han er handicappet efter at have brækket nakken for fem år siden og er derfor fikseret i en kørestol. Hans nakke er meget skrøbelig og et slag kan i værste fald koste ham livet.
Thomas Dalgaard Mikkelsen fortæller, at det er et krav, at chaufførerne i Flextrafik kan betjene udstyret, og at de kan servicere handikappede kunder.
- Allerede i foråret træf vi beslutninger om, at opskalere de her kurser, så man skal gennemføre endnu flere kurser, når man har med handicappede og bevægelseshæmmede kunder at gøre.
- Vi starter en kontrol af alle vogne, for at sørge for at udstyret i vognene er i orden, og chaufførerne kan finde ud af at betjene det, siger funktionslederen.
Ifølge Thomas Dalgaard Mikkelsen kan man trygt sende sine handikappede pårørende med en Flextrafikbus og der arbejdes på, at få nedbragt antallet af ulykker.