Landmanden Martin varmer sit hus op med mælk

Arla har lanceret en ny klimastrategi, som skal gøre virksomheden CO2-neutral i 2050. En østjysk landmand er allerede godt i gang. Han bruger blandt andet varmen fra den friske mælk til at opvarme sit hus.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Her kan du se, hvordan landmanden Martin Fisker bruger varmen fra den friske mælk til at opvarme sit hus.

I den østjyske landsby Lime går der 400 klimavenlige køer rundt.

Landmanden Martin Fisker er nemlig så opsat på at udlede så lidt CO2 som muligt, at han har udarbejdet en måde, hvorpå han kun bruger den varme, som afgives fra den friske mælk, han producerer, til at opvarme hele sin husstand.

Som landmand ønsker jeg at være en del af løsningen, og ikke en del af problemet, så vi er helt klart med på at gøre noget godt for klimaet.
Martin Fisker, landmand, Lime

- Som landmand ønsker jeg at være en del af løsningen og ikke en del af problemet. Så vi er helt klart med på at gøre noget godt for klimaet, siger Martin Fisker.

Martin Fisker udnytter den friske mælks varme ved at lade den rinde igennem to slanger og efterfølgende forbi en vandkøler. På den måde bliver mælken kold, og oven i det får Martin Fisker varmt vand.

VIDEO: Jørgen Olesen er professor i landbrug og klima. Han mener, at Arla er ganske ambitiøse.

- Det er smart, fordi vi skal have kølet mælken ned, så vi kan opbevare den. Dernæst får vi noget varmt vand, som vi kan bruge inde i stuehuset, siger Martin Fisker.

På den måde slipper familien Fisker for at varme deres stuehus op med olie, og de slipper for at bruge strøm til at varme vand op til deres køer og til husholdningen.

Køerne skal være klimavenlige på Martin Fiskers gård.

De seneste 20 år har Martin Fisker reduceret klimabelastningen med 24 procent per kilo mælk på udledningen af CO2. Det svarer til ét procent om året.

Martin Fisker er slet ikke i tvivl om, at det er vigtigt at gøre en indsats for at reducere CO2-udslippet.

- Jeg har selv familie og børn, og de skal også vokse op i et klima, som er tåleligt, og de skal ikke kunne se, at deres far har sat et fodaftryk, siger landmanden.

En fremtid med CO2-neutral mælkeproduktion

Martin Fisker har 400 køer som samlet producerer 4,2 millioner liter mælk om året til Arla, og selvom han allerede nu har taget kreative metoder i brug i kampen for at mindske CO2-udslip, kan han se frem til at tage endnu flere metoder i brug i fremtiden.

VIDEO: En ny foderblanding til køerne kan gøre deres afføring mere klimavenlig.

Mejeriproducenten Arla vil nemlig have, at mælkeproduktionen skal være helt CO2-neutral fra 2050 – altså om 21 år.

- Vi har i mange år arbejdet med bæredygtighed, og vi skal gøre mere og arbejde hurtigere. Særligt for at bekæmpe klimaforandringerne, der påvirker alle på jorden, ikke mindst os landmænd, siger mælkeproducent og formand for Arla Foods, Jan Toft Nørgaard i en pressemeddelelse.

Køernes afføring er ikke så god for atmosfæren. Men med den rigtige kost kan man måske begrænse CO2-udslippet.

Arla lancerede den nye klimaplan mandag. Centralt i planen er at reducere udledningen af drivhusgasser per produceret liter mælk med 30 procent inden 2030 og neutralisere udledningen helt inden 2050.

- Der er lang tid til. Jeg har en forhåbning om, at nulløsningen kommer tidligere. Jeg er interesseret i at tage hensyn til klimaet, og spilde mindst muligt på min ejendom, siger landmanden Martin Fisker.

”Arla skal stramme sig an”

Mens den klimavenlige landmand Martin Fisker drømmer om, at nulløsningen bliver en realitet langt tidligere, er Jørgen Olesen, der er professor i landbrug og klima på Aarhus Universitet, lidt mere skeptisk over for, at det kan lykkes Arla at komme i mål på 21 år.

Jeg vil gerne give Arla point for det ambitiøse i det, og jeg vil især give dem point, hvis det lykkes for dem at komme i mål med det.
Jørgen Olesen, professorer i landbrug og klima, Aarhus Universitet

- Jeg vil gerne give Arla point for det ambitiøse i det, og jeg vil især give dem point, hvis det lykkes for dem at komme i mål med det, siger Jørgen Olesen.

Er det realistisk?

- Det kan godt lade sig gøre, men de skal virkelig stramme sig an, svarer Jørgen Olesen.

Klimaplanen omfatter 1,5 millioner malkekøer, 10.000 gårde og 70 mejerier i hele Nordvesteuropa.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google