Lene fik kæmperegning for vandspild: Vandværk vil ikke hjælpe hende
32.000 kroner skal Lene Sørensen hoste op med til Thorsager Vandværk for vandspildet på hendes grund - men det undrer hende.
"Hvad sker der her?"
Sådan tænkte Lene Sørensen, da hun midt i januar blev ringet op af en medarbejder fra Thorsager Vandværk, som fortalte hende, at de havde lagt mærke til et usædvanligt stort vandforbrug på hendes ejendom i Thorsager.
- Jeg tjekker det, og det er helt forfærdeligt, siger hun til TV2 Østjylland.
Grunden, som Lene Sørensen ejer, er udlejet. Men lejernes forbrug plejer ikke være ret højt, så Lene vidste med det samme, at noget var galt.
Det viste sig, at der var gået hul på et vandrør under jorden, som ikke var synligt, og derfor havde ingen lagt mærke til det.
- Jeg kan regne tilbage, at det er cirka halvanden til to måneder, hvor der har løbet vand ud, siger Lene Sørensen, og sådan en omgang udløser en regning.
32.000 kroner skal Lene Sørensen hoste op med til Thorsager Vandværk for vandspildet på hendes grund - men det undrer hende.
Hun er nemlig bekendt med, at andre vandværker har en procedure, hvor forbrugeren kan få refunderet noget af beløbet, når der er sket et vandspild fra et skjult rør.
Derfor kontaktede hun Thorsager Vandværk for at høre, om en refusion kunne komme på tale.
- Kassereren ringede, og sagde, at det bruger de ikke der. Jeg tabte underkæben, siger hun.
Ifølge Lene Sørensen fik hun i telefonsamtalen at vide, at hun blot skulle være glad for, at hun ikke skulle af med 48.000 kroner, som en anden forbruger havde været ude for.
- Jeg er fuldstændig uforstående. Man gør jo ikke det her med vilje, og man kan ikke forsikre sig imod det. Man er helt forsvarsløs.
- Ellers er folk ligeglade
Hos eksempelvis AquaDjurs, som forsyner store dele af Djursland med vand, har man en politik om, at forbrugeren kan søge om refusion, hvis der er sket et vandspild, som de ikke har kunnet se.
Dog skal man selv betale en slags "selvrisiko" svarende til 300 kubikmeter vand.
Ifølge Flemming Pedersen, kasserer i Thorsager Vandværk, er det helt bevidst, at de hos dem har en anden politik.
- Hvis vi begynder at refundere, så er folk hamrende ligeglade, siger han.
Han frygter altså, at med en refusion i baghovedet, så vil forbrugerne bare lade vandet løbe, efter de er blevet opmærksomme på, at der er hul i et vandrør.
- Vi har slet ikke overvejet at ændre praksis. Jeg har været her i over 30 år, og vi har aldrig betalt tilbage, siger Flemming Pedersen.
Tjener I penge på det, når der går hul på et vandrør?
- Det gør vi ikke, for vi har jo stadig tabet. Men det er klart, at hvis ingen bruger vand, så tjener vi ingen penge, siger han.
Svarer til to måneders løn
For Lene Sørensen bliver regningen til at mærke.
- Det svarer jo til to månedslønninger. Der er ikke nogen mennesker, der ikke kan mærke det, hvis de mister to måneders løn, siger hun.
Udover regningen til vandværket har Lene Sørensen betalt 11.000 kroner for at få lagt et nyt vandrør.
Men selvom hun ikke tror på, at det er til at rykke på beslutningen, når det kommer til hendes egen regning, så synes hun, det er vigtigt at råbe op.
- Det her kan komme til at gå udover virkelig mange. Tænk, hvis vi ikke havde opdaget hullet i et halvt år. Det er der jo ingen, der kan betale, siger Lene Sørensen.