Letbanen kører for sjældent til Djursland: - Det er en skandale
Djursland blev lovet, at letbanen ville køre to gange i timen i 2018, men det gør den ikke endnu.
Borgere og politikere på Djursland er mildest talt frustrerede over, at Letbanen endnu ikke kører som planlagt.
- Jeg synes rent ud sagt, at det er en skandale, lyder det fra Karin Kristensen, der er beboer i byen Trustrup.
Efter planen skulle Letbanen køre to gange i timen fra og med 2018, men den kører stadigvæk kun én gang i timen. Og det er ikke acceptabelt, lyder det fra politikere i både Norddjurs og Syddjurs Kommune.
- Det er pinligt, at vi er stillet halvtimedrift i udsigt i 2018, og i 2020 fortæller regionen og Aarhus Kommune, at de følger det nøje, men de har ikke en dato, siger Mads Nikolajsen, der er medlem af byrådet i Norddjurs Kommune for SF til TV2 ØSTJYLLAND.
- Arbejdet var planlagt til for to år siden, og vi har i årevis arbejdet for krydsningsspor og for halvtimedrift, men det kan stadig ikke lade sig gøre, så det er for dårligt, siger byrådsmedlem i Syddjurs Kommune, Kirstine Bille (SF), til TV2 ØSTJYLLAND.
Problemet er, at stationen i Trustrup skal bygges om, for at togene kan passere hinanden, men hvornår det sker, er der ingen, der kan svare på.
- Jeg har ikke et slag på tasken, men jeg ved, at vi er ret tæt på at have lavet en aftale med leverandørerne, siger Michael Borre, der er direktør for Aarhus Letbane.
Politikere prioriterer det
Heller ikke Region Midtjylland, der har det politiske ansvar for Aarhus Letbane, kan give et mere præcist svar, men de afviser, at det handler om, at de ikke prioriterer forbindelsen på Djursland.
- Der er ikke tale om prioritering. Der er tale om, at man ikke er kommet i mål endnu. Og det har jeg en forventning om, at man kommer, fordi det er noget, vi har prioriteret politisk, siger Anders Kühnau (S), der er formand for Region Midtjylland, til TV2 ØSTJYLLAND.
Han erkender dog, at letbanen ikke kører tilfredsstillende på Djursland, og at det er svært at regne med den.
- På Grenåbanen er vi ikke i mål endnu, og for at vi kan komme det skal vi op på et højere niveau i forhold til rettighed og i forhold til aflysninger. Man skal kunne stole på, at letbanen stort set altid kommer. Ellers kan man ikke bruge den til at tage i skole eller på arbejde, siger han.
Han tilføjer, at det ser bedre ud, når det gælder strækningen mod Odder, og den del af letbanen, der kører i Aarhus midtby.