Skoleleder om anbefalinger: - Det kan vi godt selv administrere
På Marienhoffskolen i Ryomgård har de længe haft fokus på elevernes skærmbrug.
Skærmene er byttet ud med kortspil, og flere af eleverne foretrækker en fysisk bog over en digital én.
Sådan er virkeligheden på Marienhoffskolen i Ryomgård. Der har man nemlig længe haft fokus på elevernes skærmbrug.
Derfor mener skolens leder, Ann Taul Andersen, ikke, at de anbefalinger til skærmbrug, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) tirsdag er kommet, er nødvendige.
- Jeg synes godt, at vi som skoler kan administrere, hvornår eleverne bruger en skærm, og hvornår de bruger en bog, siger hun.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitets 12 skærmanbefalinger
Ledelsen sætter retning for skærmbrug på skolen
Inddrag pædagogisk personale og elever i dialogen om skærmbrug
Skab overblik over skolens skærmbrug som udgangspunkt for dialogen
Brug skolens fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug
Gå i dialog med forældrene om elevernes brug af skærme
Indfør mobilfri skole
Spær adgangen til ikke-relevante hjemmesider
Læg tablets og computere væk, når de ikke bruges i undervisningen
Lad fokus på skærmbrug bidrage til elevernes digitale dannelse
Brug kun skærme, når det er didaktisk og pædagogisk hensigtsmæssigt
Giv plads til analog læring
Sæt brug af skærme på dagsordenen for den pædagogiske udvikling
Kilde: Undervisningsministeriet
Har allerede lavet tiltag
I styrelsens 12 skærmanbefalinger er budskabet tydeligt: Der skal være mindre skærmtid i skolerne.
Men det mål har ledelsen og lærerne på Marienhoffskolen længe haft for øje.
Blandt andet ved hver dag at gemme elevernes mobiler ned i en sort kasse indtil de får fri - et tiltag eleverne godt kan se fordelen ved.
- Det er en super god ide, at vi fjerner mobiltelefonen. Det giver et meget bedre fællesskab, siger Freja Strube, der går i 9.b på Marienhoffskolen.
Hun oplever, at man meget nemmere kan blive distraheret i løbet af skoledagen, hvis mobilen ligger i tasken og brummer.
Vil give udfordringer at fjerne skærmen helt
Men samtidig kan niendeklasseseleven også godt se fordelen ved at bruge skærme som redskab i undervisningen.
- Det giver nogle andre muligheder. Der er nogle ting, som computeren gør meget nemmere, for eksempel når man skal tegne figurer i matematik, siger Freja Strube.
Også Christina Katholm, der er lærer på skolen, kan se fordelene ved begge dele.
Hun mener derfor ikke, det er realistisk helt at fjerne skærmene fra grundskolen.
- Nu har vi i så mange år prædiket om digitalisering og at eleverne skal være digitalt dannede, siger hun.
Christina Katholm påpeger, at de portaler, de underviser ud fra, kun er digitale. Så hvis det ville kræve en stor omstilling, at gå fra det digitale undervisningsmateriale til det analoge.