Melding om vinterdæk løber vognmænd koldt ned ad ryggen
Brancheorganisation for danske vognmænd mener ikke, at vejret i Danmark berettiger vinterdæk. Vognmænd er lodret uenige.
Flere steder i landet har lastbilerne de seneste dage haft svært ved at komme frem på de glatte, snefyldte veje. Det har betydet, at de har spærret for den øvrige trafik på særligt motorvejene.
Ifølge politiinspektør René Raffo hos Østjyllands Politi har de manglende vinterdæk på flere lastbiler været et problem. Mange lastbiler kører nemlig rundt på såkaldte helårsdæk og ikke vinterdæk, som er lovpligtige i vintervejr i vores nabolande.
Brancheorganisationen for danske vognmænd, DTL, kalder vinterdæk ”unødvendigt”. Men ikke alle dets medlemmer er enige.
Hos vognmandsvirksomheden Riget Transport i Randers, som kører med store tankbiler med over 60 tons, har de valgt at køre med vinterdæk.
- Det er det eneste rigtige. Vi kører også i Sverige og Norge, hvor det er et lovkrav. Så det er helt naturligt at køre på vinterdæk – også i Danmark, og det gør en kæmpestor forskel, siger Leif Riget, indehaver og vognmand ved Riget Transport ApS.
Kan ikke berettiges
I Norge, Tyskland og Sverige er vinterdæk allerede et krav for lastbiler i vintervejr, men ifølge underdirektør i DTL, Ove Holm, er behovet ikke til stede i Danmark.
- Vi har ikke så hårde vintre i Danmark, at vi kan berettige det, siger Ove Holm.
Han peger også på, at kravet om vinterdæk i nabolandene ikke altid gør en forskel.
- Vi har meget tæt kontakt til vores kolleger i Norge og Sverige, og der oplever de samme udfordringer, selvom de har skrappere krav til dæk. Så det er ingen garanti, siger han.
Vinterdæk på lastbiler
Danmark: Ikke lovpligtigt.
Tyskland: Lovpligtigt i vintervejr (slud, islag, sne mm.).
Sverige: Lovpligtigt i vintervejr fra 1. december til 31. marts i vintervejr (slud, islag, sne mm.).
Norge: Lovpligtigt fra 15. november til 31. marts.
Der gælder forskellige regler i alle lande om mindste tilladte mønsterdybde i dæk.
Vognmand Leif Riget er ”ganske uenig” i underdirektørens udsagn.
- Han ved ikke, hvad han snakker om.
- Det kan godt være, at der er mønster på sommerdæk. Men de flytter ingen sne. Det gør vinterdæk, siger han.
Gambler med menneskeliv
På samme måde løber Ove Holms holdning til vinterdæk "koldt ned ad ryggen" på vognmanden Bjarne Nielsen. Han er direktør i Strøby Turist, der varetager driften af 22 turistbusser og minibusser. De kører alle på vinterdæk i vintervejr, fortæller han:
- Hvis vi kørte rundt med sommerdæk eller helårsdæk i det vintervejr, vi har i øjeblikket, med 50 passagerer i bussen, så er det min klare overbevisning, at vi ville gamble med menneskeliv.
Det skyldes, at bremselængden bliver mangedoblet i glat føre med helårsdæk modsat vinterdæk, forklarer han.
- Lastbiler eller busser med helårsdæk er tikkende vejbomber. Hvis jeg kommer kørende i min turistbus på vinterdæk, bremser ned for rødt lys og har en lastbil på helårsdæk bag os, så ender han med mange liv på samvittigheden, siger Bjarne Nielsen.
Læs også
Nogle af Bjarne Nielsens busser kører også til Østrig, Norge og Sverige. Han håber på, at Danmark ligeledes vil indføre lovgivning på området.
- Det vil være det rigtige at gøre. Som minimum bør man lave en lovgivning, der hedder, at man skal bære de dæk, der svarer til den årstid, du kører i.
Ikke utryg uden vinterdæk
Siden onsdag morgen har Falck registreret 70 uheld, hvor store køretøjer skulle fjernes. Falck oplyser til TV 2, at det især er lastbiler, der er skyld i mange af problemerne, og at flere af dem har kørt uden vinterdæk.
Brian Refsgaard har været lastbilchauffør i 13 år og erindrer ikke, at der nogensinde har været så glat på vejene, som der er i disse dage. Alligevel kører han med helårsdæk. Han har fået at vide, at der ikke findes vinterdæk til lastbiler.
- Så længe du tager dine forholdsregler og holder lidt bedre afstand, så er det okay. Men der meget glat, siger han.
Brian Refsgaard mener ikke, at det gør en forskel at køre på vinterdæk og sommerdæk, når der er så glat. Han forventer at skifte til vinterdæk på sin egen personbil i weekenden.
Lastbilchauffør Jan Madsen oplevede torsdag, at lastbilerne skøjtede rundt på vejene, og flere steder kunne de ikke køre op ad bakkerne.
- Jeg har ikke vinterdæk på. Det er der ikke så mange danske lastbiler, der kører med, siger han.
Han mener heller ikke, at vinterdæk ville gøre en forskel. Alternativt skulle lastbilerne være udstyret med snekæder, lyder det.
Begge lastbilchauffører føler sig ikke utrygge uden vinterdæk.
Politisk uenighed
Hos FDM, der varetager bilisternes interesser, har man de seneste 15 år arbejdet for at få et lovkrav om vinterdæk.
Ligeledes åbner en række partier nu for at gøre det lovpligtigt for lastbilerne at køre med vinterdæk – herunder SF, Alternativet, Nye Borgerlige, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti.
Men transportminister Thomas Danielsen (V) afviser på det sociale medie Threads at lave påbud om vinterdæk.
- I Syddanmark kørte man i regnvejr, Midtjylland på isslag og Nordjylland i massivt snevejr. Derfor kan man ikke lave generel lovgivning om bedste dæktype skal anvendes i forhold til aktuelt vejr. Men lad os drøfte mulige tiltag med blandt andre færdselssikkerhedskommissionen mere generelt – sommer som vinter.
Ifølge FDM bør man lave en kombination af tysk og svensk lovgivning, hvor man i en tidsperiode skal have vinterdæk på, hvis der er vintervejr med sne eller is på vejene.