Blander sig ikke i p-forhold
Det er ikke alle medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg, der vil blande sig i Aarhus Kommunes planer om parkeringspladser
Folketingsmedlemmer kritiserer Aarhus Kommune for kun at etablere 160 parkeringspladser. Men der er også medlemmer, som mener, at det er helt op til Aarhus Kommune at bestemme, hvordan projektet etableres.
- Jeg synes, 160 pladser lyder temmelig fedtet. Letbanens succes afhænger selvfølgelig også af, at de mennesker, vi gerne vil lokke over i letbanen, får nogle ordentlige forhold, siger Jonas Dahl fra SF til TV 2 | ØSTJYLLAND.
- Så jeg håber da, Aarhus kommune løfter deres ambitioner. For hvis ambitionerne ikke kan bære mere, så kan man jo med rette spørge, om Letbanen ligger det rigtige sted. Det skal nemlig være nemt at hoppe fra bilen til Letbanen, ellers gør folk det ikke, fortsætter han.
Opbakning til letbanen
Jens Joel fra Socialdemokratiet ser store fordele ved Letbanen, og at den går tæt forbi nye boligområder i for eksempel Lisbjerg.
- Aarhus har brug for en letbane. Derfor er det en vigtig investering. Og den er ikke kun lavet med henblik på dem, der kommer langvejs fra og parkerer bilen. Jeg tror faktisk, den vil blive mere brugt af dem, der bor i byen og omegnen, som kan hoppe direkte ombord eller cykle til stoppestedet, siger Jens Joel fra Socialdemokratiet.
Se: Letbane: P-forhold kritiseres
Både Andreas Steenberg (B) og Erik Clausen (Ø) mener, at det er op til Aarhus Kommune at bestemme, hvor mange parkeringspladser, der skal etableres.
- Mine forventninger til Aarhus Kommune er, at de holder budget og styrer byggeriet, og at de betaler deres andel som aftalt. Jeg vil ikke blande mig i forhold, som det er de lokale politikere, der skal træffe, siger Andreas Steenberg.
Enhedslistens Per Clausen er enig i den holdning.
- Det er Aarhus Kommunes egen afgørelse, hvor mange penge man vil bruge på parkeringspladser og hvor, siger Per Clausen.
Letbane til flere milliarder
Hvor mange p-pladser burde der efter din mening tilbydes bilisterne ved Lisbjerg?
- Det er en lokal afgørelse. Det er meget dyrt at anlægge sådanne pladser, og da det er Aarhus Kommune, der skal betale, må det også være dem, der afgør, hvor mange parkeringspladser der skal være, siger Per Clausen.
Letbanen koster tre og en halv milliard kroner at bygge. Ifølge de tilgængelige oplysninger har Aarhus Kommune afsat 15 millioner kroner til etableringen af parkeringsanlægget.