Butiksdøden aflyst: Forretningerne blomstrer i centrum
Trods nethandel og storcentre er der stadig liv i de mindre butikker i det østjyske
Butiksdøden er aflyst, selvom vi handler på nettet og i storcentre.
Antallet af tomme butikker er det laveste i mange år. Og der er flere nye butikker på vej i de små strøggader.
Under finanskrisen i 2012 stod 7,1 procent af de østjyske butiksarealer tomme - i dag er det tal faldet til 5,3 procent. Det laveste siden 2010. Det melder ejendomstorvet.dk
Det er især tøjbutikker og restauranter, der fylder godt op i de tidligere tomme lokaler i Aarhus. For det at shoppe i midtbyen er gået hen og blevet en oplevelse for kunderne.
- De vil ud og opleve og have mere end blot det at shoppe. De vil også have kulturen, restauranterne og caféerne. Det er summen af det hele, der gør, at den fysiske butik faktisk trives rigtig godt, siger citychef i Aarhus Claus Bech til TV2 ØSTJYLLAND.
Om en butik overlever konkurrencen fra netshopping og storcentre, handler i høj grad om den rigtige beliggenhed.
- Beliggenheden af en butik er rigtig, rigtig vigtig. Jo tættere, det ligger på centrum, jo hørere husleje kan man tage, og jo flere kunder har man i butikken, siger Dorte Wimmer, der er detail-ekspert i Retail Institute Scandinavia.
Kombineres med netbutikker
Evnen til at kombinere netbutikken med den fysiske er ifølge citychef Claus Bech også grunden til, at man kan tale om at aflyse butiksdøden.
Shoe Chapter har både en netbutik og en fysisk butik på Store Torv i Aarhus. Og det er i den fysiske butik, de fleste kunder er.
- De finder inspiration online, og så går de ned i butikken hos os og ser på varen i den fysiske butik og får en god oplevelse. De får den rigtige vejledning, vi løser deres behov, og forhåbentlig får vi en god sludder, siger Mark Sommerlund, der er indehaver af Shoe Chapter.
Selvom fotoforretningen Mimosa på Store Torv i Aarhus har mere end hundrede år på bagen, så har den også gjort brug af internettet for at overleve.
- Man skal ikke kun se begrænsninger, men muligheder. Og det vi har gjort med at se muligheder i, at folk kan bestille billeder derhjemme og komme herned og hente dem, det gør, at vi er meget fleksible, siger indehaveren Robert Sørensen, der ser meget positivt på den fysiske butiks fremtid.
Se mere i tv-indslaget øverst i artiklen.