Der var kun én plads til kørestolen: Simon 'råbte op' og løste problemet
Efter et opslag på LinkedIn har Molslinjen reageret og løst problemet med, at kørestolsbrugere var tvunget til at sidde på en bestemt plads i den ældste Kattegat-færges restaurant.
Simon Toftgaard Jespersen er vant til at sejle med Molslinjens færger over Kattegat, når han skal fra hjemmet i Solbjerg til møder på Sjælland.
Han er bestyrelsesformand hos Muskelsvindfonden, og det kræver, at han bevæger sig rundt i hele landet.
Det gør han i den kørestol, han sidder i som følge af sit muskelsvind, og det giver ham ind i mellem nogle udfordringer, som mange andre ikke tænker over.
Fordi, de simpelthen ikke har de samme problemer.
Forleden var det så på Molslinjens ældste hurtigfærge, Express 2, at han mødte sådan en dagligdagsudfordring, og han valgte at se, om han dog ikke én gang for alle kunne løse den - for sin egen og andre kørestolsbrugeres skyld.
- Der skete det, at jeg var på vej hjem efter en lang dag med møder i København, og jeg ville have noget aftensmad i restauranten ombord. Jeg blev henvist til Blue Class Lounge, hvor der er en plads indrettet sådan, at man som kørestolsbruger kan sidde ved et bord, siger Simon Toftgaard Jespersen.
- Sagen er den, at bordet er placeret sådan, at man sidder alene ved det - og kigger ind i nakken på dem, der sidder på pladserne bagved. Man sidder derfor afskåret fra dem, man eventuelt måtte rejse sammen med. Venner eller kolleger.
- Jeg tænker, at man har forsøgt at lave en løsning, så handicappede også kan sidde i restauranten, men man har ikke gjort det ordentligt med hensyntagen til, at vi også gerne vil spise sammen med andre. Et måltid er jo også en social ting, hvor man kobler af, forklarer Simon Toftgaard Jespersen.
Da han kom hjem den aften, lavede han et opslag på LinkedIn, hvor han fortalte om sin oplevelse, der altså ikke var første gang. Det her var bare første gang, han "talte højt" om det.
- Det, der virkelig undrer mig, er, at Molslinjen nemt kunne have gjort det bedre. Stolene er monteret i skinner, så det ville være en smal sag at fjerne en stol og give mig en ordentlig plads overfor mine rejsefæller, så jeg ikke føler mig placeret som en uinviteret gæst, der i øvrigt betaler på lige vilkår med alle andre, skrev han blandt andet, og det har flere end 400 andre brugere reageret på.
Råbte op og blev hørt
Opråbet viste sig at få effekt, da det også blev set af Molslinjens kommunikationschef Jesper Maack, som lovede at tjekke op på sagen.
Opgaven blev givet videre til kolleger i den tekniske afdeling, og det har nu betydet, at Molslinjen har fundet på en løsning, hvor kørestolsbrugere kan sidde ved flere borde i restauranten.
Løsningen er en plade, der kan monteres som et forlænger-stykke.
Til TV2 Østjylland siger Jesper Maack, at der er mange regler, som skal følges, når man laver siddepladser på færger.
- Problemet, som Simon er stødt på, er imidlertid ikke noget, medarbejderne på Molslinjen ser ofte, og derfor er de heller ikke interesserede i at lave en mere permanent løsning, forklarer han.
- Det er ikke fordi, reglerne siger, at vi ikke må fjerne sæder, men det er vi ikke interesserede i, fordi det betyder færre kunder. Vi er selvfølgelig også interesserede i, at kørestolsbrugere kan sidde sammen med dem, de rejser med.
Derfor glæder den fleksible løsning med tillægspladen til bordet Jesper Maack, men også Lasse Døring, som er teamleder hos Molslinjen.
- Hvis der bliver brug for flere borde, tror jeg sagtens det kan lade sig gøre. Det er jo let at lave flere, siger Lasse Døring.
Teamlederen fortæller også, at bordet er let at montere og fjerne, så det ikke "generer" resten af skibets gæster ombord, når det ikke bruges.
Simon Toftgaard Jespersen bifalder den innovative og hurtige løsning fra virksomhedens side, og han håber, at han kan inspirere andre med et handicap til at tale højt om udfordringer i hverdagen.
Der er dog stadig plads til forbedringer.
- Jeg så jo gerne, at de fjernede nogle stole ved ét eller flere af bordene og på begge sider, så der er plads til to eller flere kørestole ved det samme bord. Tilgængelig handler også om, hvordan man er i det - ikke kun om at kunne komme ind, siger Simon Toftgaard Jespersen.