Ekspert om trafikkaos i Aarhus: Bykørsel skal koste penge

Spørger man en af landets førende trafikforskere, så er der kun en ting, der kan begrænse trafikkaosset i Aarhus. Det skal ganske enkelt koste penge at køre bil i byen

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Kørselsafgift, roadpricing eller bompenge. Kært barn har mange navne, og ifølge Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, der er en af Danmarks førende trafikforskere, så er det den eneste måde, man kan begrænse trafikken i en by som Aarhus.

- Den ultimative måde er jo at lave det sådan, at det koster noget at køre ind til byen. Det vi kalder roadpricing, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Der er idéen jo, at det skal være dyrt at køre der, hvor der er trængsel, og billigt der hvor der ikke er trængsel og der er langt mellem busserne.
Harry Lahrmann, trafikforsker

- Der er idéen jo, at det skal være dyrt at køre der, hvor der er trængsel, men gode muligheder for kollektiv trafik - og billigt, der hvor der ikke er trængsel og der er langt mellem busserne, fortsætter trafikforskeren.

Ifølge Harry Lahrmann så skal et roadpricing-system erstatte nogle af de skatter og afgifter, vi har på biler i dag.

Tankerne om at forsøge at begrænse trafikken i Aarhus ved at kræve penge af bilisterne er langt fra ny. Men idéen har alle dage delt vandene - både på vejene og på rådhuset. Og også i dag er der modstand.

- Jeg mener slet ikke Aarhus har en størrelse, som berettiger tanken om roadpricing, siger Claus Bech, der er direktør for Aarhus Cityforening.

Færre besøgende fra oplandet

Ifølge ham kæmper midtbybutikkerne allerede i dag på grund af trængsel. Og han frygter, at de bilister, der i forvejen er udfordret, vil stå helt af, hvis de ovenikøbet skal betale for at komme helt ind til byen.

- Hvis man pålægger bilisterne en afgift for at køre ind i city, så vil man jo underminere kundegrundlaget for både butikker, restauranter og kulturlivet. Og det vil også påføre nogle ekstra omkostninger for de håndværkere og virksomheder, der skal køre rundt, siger Claus Bech.

Det er langt fra et sjældent syn med køer og tæt trafik i Aarhus Midtby. 

Det afviser Harry Lahrmann dog. Han mener tværtimod, at det vil skabe mere trafik hos Midtbyens butikker.

- Hvis man får et roadpricing-system, vil man netop kunne komme ind til byen, hvis man har et ærinde der. I øjeblikket er der jo ikke nogen, der har lyst til at køre ind til Midtbyen, fordi de sidder i kø. Så kører de hellere ud til Bilka i Tilst, siger han.

Bilerne kører langsommere gennem Mårslet til stor tilfredshed for borgerne. Se mere i indslaget her.

Men ifølge Claus Bech, så vil et roadpricing-system særligt ramme væksten af besøgende fra Aarhus' opland.

- Der kommer rigtig mange mennesker fra de omkringliggende byer til Aarhus. Og det er der, vi vækster i de her år - også rent turistmæssigt. Så vi skal jo ikke lægge ekstra udgifter som hindring, for at vi får endnu flere besøgende til Aarhus, lyder det.

Udenlandske erfaringer

I byer som Stockholm og London har man haft succes med at indføre betalingszoner, hvor bilister skal betale for at køre i visse områder på visse tidspunkter. Og det er erfaringerne herfra, Harry Lahrmann mener, man skal lære af.

- De erfaringer, der er derfra er jo, at det virker - også økonomisk, siger han.

I London har de jo også haft deres udfordringer. Men der har man jo en undergrundsbane og en helt anden kollektiv infrastruktur, der gør at folk kan komme fra A til B.
Claus Bech, Direktør, Aarhus Cityforening

Men også her er Claus Bech dog uenig. Ifølge ham, så glemmer trafikforskeren at se på de omfattende muligheder for kollektive trafik, der er i for eksempel den britiske storby.

- I London har de jo også haft deres udfordringer (med roadpricing, red.) Men der har man jo en undergrundsbane og en helt anden kollektiv infrastruktur, der gør at folk kan komme fra A til B. Vi har slet ikke de samme muligheder her i Aarhus, mener han.

Letbanen løser intet

Roadpricing er dog en politisk beslutning, og der gøres også meget andet for at forsøge at nedbringe antallet af biler i Aarhus.

Blandt andet satser man på, at Letbanen vil tager toppen af problemet, når den kommer på skinner.

Letbanen kommer forhåbentlig snart til at køre gennem Aarhus, men hverken Aarhus Cityforening eller trafikforsker Harry Lahrmann tror, at den vil løse problemer med trængsel på vejene.

Men her er trafikforskeren og citydirektøren til gengæld enige om, at den ikke vil få den store betydning.

- Jeg tror ikke den kommer til at tage toppe af trængslen. Den giver helt klart et bedre kollektivt trafiktilbud for dem, der bor i nærheden af Letbanen. Men om den får ret mange til at hoppe fra bilen og over i Letbanen, det tvivler jeg altså på, siger Harry Lahrmann, der bakkes op af Claus Bech fra Aarhus Cityforening.

- Letbanen kommer selvfølgelig til at løse en lille smule, men den kommer ikke til at løse de grundlæggende trafikale udfordringer, vi har i Aarhus. Der skal langt mere til, lyder det fra Claus Bech.

Du kan se mere til idéen om roadpricing i Aarhus i indslaget øverst på siden. 

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google