Forsøg i Aarhus: Vejafgifter kan være på vej i hele kommunen
Fra næste år bliver Aarhus en af de byer, hvor det skal forsøges med vejafgifter for at nedbringe mængden af trafik og CO2.
Næste år skal 500-600 bilister i Aarhus deltage i et forsøg med vejafgifter.
Det er en del af regeringens aftale om grøn omstilling af vejtransporten, der potentielt kan mindske mængden af biler på veje, hvor der er trængsel, så der udledes mindre CO2.
Betalingsforsøget skal også give indblik i, om afgifter har en effekt har på vores adfærd og dermed trængslen.
- Når man bliver bedt om at betale for den enkelte tur, vil der formentlig være nogen, der vælger anderledes. Nogle ture vil ikke blive kørt, nogle vælger andre transportmidler, nogle vælger andre tidspunkter, vurderer Ninette Pilegaard, Vicedivisionsleder og en del af forsøget på DTU, til TV2 ØSTJYLLAND.
Måske hele kommunen
Forsøget skal være klart til start 1. april næste år, så der er stadig en række ubekendte, som de næste måneder går med at afklare.
Ifølge Sund & Bælt er det ikke endeligt besluttet, om det skal dække hele Aarhus Kommune og dermed både land og by eller bare et udsnit. Det skal også testes, hvordan afgiften skal takseres. Der skal testes et kilometer- og et minutsystem.
Lige nu er planen, at bilisternes færden skal registreres via gps i en app. Det kontrolleres af de eksisterende miljøzonekameraer, at den bruges rigtigt.
Tilmelding på eBoks
Der vil også blive forsøgt med afgifter i hovedstadsområdet samt blandt et repræsentativt udvalgt antal personer på landsplan.
I alt skal cirka 2.000 repræsentativt og tilfældigt udvalgte borgere deltage i forsøget, der gennemføres af DTU og har et budget på 20 millioner kroner.
De repræsentativt udvalgte borgere modtager invitation på eBoks og kan tilmelde sig derigennem. I forsøgsperioden regnes der i Matador-penge, som Sund & Bælt formulerer det.