Kommune har postet millionbeløb i podcast: - Det er vildt, jeg ikke har hørt om den

Aarhus Kommune har brugt et millionbeløb på en podcast til borgerne - men næsten ingen lytter til den.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

1,3 millioner kroner. 

Det er, hvad skatteyderne i Aarhus Kommune har betalt for podcasten 'Aarhus Lytter' siden 2021. Dertil har Slots- og Kulturstyrelsen i 2021 kastet 510.000 kroner efter projektet 

Men der er tilsyneladende ikke ret mange aarhusianere, der lytter. 

Siden august 2022 har podcasten fået 2557 afspilninger på 25 episoder viser tal, TV2 Østjylland har fået aktindsigt i. 

Det svarer til, at hver episode i gennemsnit er blevet afspillet 102 gange. 

Hænger ikke sammen med prisen

Det er spild af penge, mener de aarhusianere, TV2 Østjylland har talt med på gaden i Aarhus. Ingen af dem kendte til podcasten. 

- Jeg lytter til en masse podcasts, så det er vildt, jeg ikke har hørt om den, siger Sean Laursen fra Aarhus. 

- Jeg tænker, det er spild af penge. Dem kunne man nok have brugt andre steder, siger Charlotte Soppa Le Favre Poulsen fra Aarhus 

Det er ikke kun borgerne, der er utilfredse med projektet. På rådhuset i Aarhus vækker podcastens lyttertal heller ikke begejstring.

På Aarhus Rådhus reklamerer man med podcasten.

Meningen med podcasten var at oplyse særligt unge aarhusianere om politiske emner. 

- Hvis man var lykkedes med det, så tænker jeg faktisk, det havde været prisen værd, men man må også sige, at når man er nede på så få lyttere til så høj en pris, så lyder det måske ikke som den klogeste måde at bruge kommunens penge på, siger Thomas Medom, der er politisk leder for SF i Aarhus Kommune. 

- Jeg synes slet ikke, det hænger sammen med prisen, det her, siger Henrik Arens, der løsgænger i Aarhus Byråd.

Podcasten blev udgivet første gang i oktober 2020. 

Her er vi nok nået et udgiftsniveau, vi ikke kan forsvare
Nicolaj Bang (K)

- Det blev lavet under coronatiden, hvor man prøvede nogle forskellige ting af, og det skal der også være plads til. Men vi skal måske også være lidt hurtigere til at sige, når det ikke flyver, så skal det lukkes ned igen, siger Nicolaj Bang, der er politisk leder for Det Konservative Folkeparti i Aarhus Kommune.

Vil have podcasten droppet

Ifølge Asker Kammer, der er lektor i journalistik ved Roskilde Universitet, er 102 lyttere per episode et lavt lyttertal. 

- Særligt taget i betragtning af, at det er over 25 episoder, hvor vi må regne med, at nogle af episoderne har ligget i lang tid og har haft god tid til at blive downloadet og lyttet til af folk, siger han. 

Derfor mener politikerne også, at podcasten nu bør droppes.

- Det er fair nok, man prøver nogle forskellige måder af at kommunikere med de unge på. Men man må også sige, at her er vi nok nået et udgiftsniveau, vi ikke kan forsvare, siger Thomas Medom, der bakkes op af sin byrådskollega:

- Jeg tror måske også, det her er et af de projekter, hvor man skal sige, det har haft sin tid, nu skal vi nok have pengene ud at arbejde for borgerne i stedet for, siger Nicolaj Bang.

Missionen lykkedes ikke

Det er den socialdemokratiske borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaards, afdeling, der har ansvaret for at sætte penge af til den kommunale podcast. 

TV2 Østjylland har bedt presseafdelingen i borgmesterens afdeling om et interview. Presseafdelingen henviser til borgmesterens partikollega, Jesper Kjeldsen, som ikke kan svare på, om borgmesterpartiet vil fortsætte med at kaste penge efter podcasten. 

- Det kan jeg ikke svare på, om vi vil. Men når vi bruger så mange penge, er vi nødt til at se på, om vi får vi nok value for money. Noget kunne tyde på, missionen er lykkedes med at skabe en god podcast, men den er så ikke rigtig blevet lyttet så meget til, og det er vi nødt til at forholde os til, han. 

Skal der så sættes endnu flere penge af til markedsføring for at få folk til at lytte til den? 

- Det er jeg ikke klog nok på det område til at svare på. Jeg synes, podcast er et rigtig godt format, og jeg synes, det er en kommunal kerneopgave at kommunikere med alle borgere, og det er ikke alle borgere, der går ind og tjekker kommunens hjemmeside, siger Jesper Kjeldsen og uddyber: 

- Jeg synes også, man skal prøve at frigøre sig fra de sociale medier, så podcast er godt. Men missionen er ikke lykkedes helt med at få det her ud, desværre, for det er faktisk ganske velproduceret.

Sådan beskrives podcasten i reklamerne for den.

Hvordan vil I fra Socialdemokratiet sikre, at det ikke bliver spild af skattekroner at poste penge i den her podcast? 

- Under corona skulle man prøve en masse nye tiltag, og det gjorde man så med podcast her. Man kan så diskutere, om det er nået langt nok ud. Vi har mange andre tiltag som kommune-tv, hvor vi live-streamer vores byrådsmøder, det koster også rigtig mange penge.

- Men er det nok? Det er hele tiden vurderingen, vi skal lave på alle de initiativer, vi laver. Personligt holder jeg meget af at lytte til podcast, og jeg er ikke klar til at lægge podcastformatet i graven, men noget tyder på, den her konstellation, man har lavet med Aarhus Lytter, ikke har slået igennem. Derfor bliver vi nødt til at tage seriøst, at man har brugt så mange penge og har så få lyttere, siger Jesper Kjeldsen.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google