Kommune sælger flere licenser, end der er P-pladser: Så hård er parkeringskampen i dit område
I Aarhus sælger kommunen i gennemsnit 1,4 parkeringslicenser pr. parkeringsplads. Nu vil rådmand have revurderet systemet.
Selvom du har købt og betalt for en plads til at parkere din bil, så kan du langt fra være sikker på, at der rent faktisk også er en plads til dig. I en række aarhusianske bydele sælger Aarhus Kommune nemlig flere parkeringslicenser, end der er parkeringspladser til.
Det viser en opgørelse, som Aarhus Kommune har lavet for TV2 ØSTJYLLAND.
I gennemsnit sælger kommunen 1,4 parkeringslicenser pr. parkeringsplads. I otte af byens elleve parkeringszoner bliver der solgt flere licenser, end der er P-pladser.
Sådan er det blandt andet på Trøjborg. Her blev der i juni sidste år indført betalingsparkering.
Siden dengang er antallet af solgte beboerlicenser steget med 40 procent – fra knap 1.700 solgte licenser til knap 2.300 solgte licenser. Det betyder, at der nu er solgt 1,7 licenser pr. parkeringsplads.
En af dem, der betaler 500 kroner for at have en beboerlicens, er Sidse Søgaard. Hun undrer sig over kommunens ageren.
- Man tænker lidt, at det er for at få penge i kassen. Det er selvfølgelig ærgerligt, siger Sidse Søgaard til TV2 ØSTJYLLAND.
TV2 ØSTJYLLAND spurgte d. 16. marts - altså for to måneder siden - Aarhus Kommune, hvor stor en indtægt kommunen årligt får fra parkeringslicenserne. Trods flere rykkere til Teknik & Miljø-forvaltningen har vi stadig ikke fået svar.
Ikke særligt tilfredsstillende
Ifølge Trøjborg Fællesråd har etableringen af betalingsparkering hjulpet på parkeringsforholdene i dagtimerne. Men om aftenen er problemerne de samme.
- Der er mange, der pendler på arbejde til steder, hvor der ikke går kollektiv trafik. Derfor er man nødt til at acceptere, at det er en del af virkeligheden, at bilerne er her. Der skal på en eller anden måde også være plads, siger formand for Trøjborg Fællesråd, Niels Christian Sidenius.
Han kunne godt ønske sig, at Aarhus Kommune sikrede flere parkeringspladser i området. Og så undrer han sig over den service, der bliver leveret i forhold til beboerlicenserne.
- De leverer en mulighed for, at man kan køre rundt og lede efter en plads, når man kommer hjem fra arbejde. Det er ikke særligt tilfredsstillende, selvfølgelig er det ikke det, siger Niels Christian Sidenius.
Parkering til debat
I april fik byrådet fremlagt en parkeringsredegørelse, der lige nu er til behandling i teknisk udvalg.
Hvis det står til udvalgsmedlem Gert Bjerregaard (V), så skal man se på muligheden for at etablere flere P-pladser på Trøjborg. Det kunne eksempelvis være ved at ændre nogle af pladserne til skråparkering.
Og så vil han have ændret ordningen med beboerlicenser.
- Jeg tænker, at det er helt hul i hovedet, at man kan sælge 1,7 parkeringsplads, når der er en. Det betyder jo, at du kan blive ved med at ligge og cirkulere rundt. Det er ikke godt for miljøet, og det er ikke rimeligt over for dem, der betaler en beboerlicens, siger Gert Bjerregaard til TV2 ØSTJYLLAND.
- Du betaler en skat i størrelsesordenen 500 kroner for noget, du ikke får. Det her er ikke rimeligt over for den enkelte.
Socialdemokraternes Steffen Wich stiller sig undrende over for de tal, TV2 ØSTJYLLAND viser ham.
- Hvad betyder tallet egentlig? Var det det, man regnede med? Er det højt? Hvor højt kommer det til at stige, og hvor er vi henne, spørger udvalgsmedlemmet.
Men 1,7 beboerlicens pr. parkeringsplads er jo hårde facts. Er det i orden?
- Det er det, vi skal finde ud af nu.
Hvis man betaler en beboerlicens for at få lov at parkere – bør man så ikke også have en plads, man kan parkere sin bil på?
- Jo, men det er jo det, hvor man har sat det her i gang og man har håbet på, at det var 1:1. Men man kan ikke lige pludselig med bagudvirkende kraft begynde at sætte loft på. Nu får vi en parkeringsredegørelse og en drøftelse for at finde ud af, hvad 1,7 licens pr. bil betyder i praksis, siger Steffen Wich.
Læs også:
Rådmand: Virker en smule tilfældigt
Steen Stavnsbo (K), der er rådmand for Teknik & Miljø, forklarer, at man må forvente en vis overdækning for at kunne imødekomme behovet for parkering, når der kommer tilflyttere.
- Lige nu virker det en smule tilfældigt. Det vil jeg gerne medgive. Det har også overrasket mig, hvor stor en overdækning, der er nogle steder, siger Steen Stavnsbo til TV2 ØSTJYLLAND.
På Trøjborg er der solgt 1,7 parkeringslicens pr. plads – er det i orden?
- Det virker som udgangspunkt meget højt, må jeg sige. Jeg har behov for at dykke ned i, hvordan søren det kan ende på så stort et tal, siger Steen Stavnsbo til TV2 ØSTJYLLAND.
Ifølge rådmanden skal der ses på beboerlicenserne i forbindelse med den parkeringspolitik, som han vil lancere til næste år.
Kan borgerne på Trøjborg forvente, at det bliver lettere for dem at parkere med dig som rådmand?
- Nej, det tror jeg ikke, de skal forvente inden for de fire år, hvor jeg er rådmand. Det bliver en lang tilpasningsperiode, når der er så høj en overdækning af licenser. Det bliver et langt, sejt træk, når vi både skal skaffe flere pladser og tilpasse antallet af licenser, siger Steen Stavnsbo.