Lys i coronamørke: Per vinder fornem pris og en halv million kroner

Rigtig mange af landets undervisere kæmper med fjernundervisning. Ikke Per Hessellund.

Onsdag modtog syv undervisere, som de første nogensinde, 'Undervisningsprisen' og den dertilhørende præmie på en halv million kroner.

Det sker som en anerkendelse af, at de på inspirerende, inddragende og nytænkende vis har haft stor betydning for deres elever og måden, de lærer på.

quote Det er en anerkendelse og fejring af nogle mennesker, der alt for sjældent modtager den.

Uddannelses- og forskningsminister, Ane Halsboe-Jørgensen (S)

Blandt dem var underviser og koordinator af fjernundervisningen på Aarhus Maskinmesterskole, Per Hessellund.

- Jeg er super glad. Det er altid rart med noget anerkendelse. Det er jo ikke hver dag, at man får det, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Fjernunderviste før det blev moderne

Prisen blev overrakt de syv vindere af kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) til en reception på Christiansborg. 

- Det er en anerkendelse og fejring af nogle mennesker, der alt for sjældent modtager den, siger Ane Halsboe-Jørgensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Per Hessellund modtog prisen, fordi det er lykkedes ham at skabe fjernundervisning med nærvær som ved almindeligt fremmøde, selvom klasseværelset er udskiftet med en virtuel videochat.

Hendes Kongelige Højhed, Kronprinsesse Mary, overrakte prisen sammen med uddannelses- og forskningsminister, Ane Halsboe-Jørgensen (S). 
Hendes Kongelige Højhed, Kronprinsesse Mary, overrakte prisen sammen med uddannelses- og forskningsminister, Ane Halsboe-Jørgensen (S).  Foto: Free

Allerede inden coronakrisen tvang landets undervisere til at prøve kræfter med disciplinen, var han mere end godt i gang med fjernundervisningen. Faktisk har han selv været med til at udtænke og udvikle konceptet på Maskinmesterskolen.

Derfor kan man med fordel bruge hans store erfaring som inspiration i en tid, hvor efterspørgslen på kompetent onlineundervisning aldrig har været større.

- Lige nu er der selvfølgelig rigtig mange, der kigger over mod dem, der er vant til at lave onlineundervisning og spørger, hvorfor det virker. Så selvfølgelig kan vi lære noget af en som Per, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Ud med forelæsninger - ind med det konkrete

Selvom de fjernstuderende på Maskinmesterskolen i Aarhus kun mødes på skolen 3-4 gange om året, så mener Per Hessellund selv, at han har en tættere relation til dem, end han havde til de studerende, han plejede at undervise i et almindeligt klasselokale.

quote Lige nu er der selvfølgelig rigtig mange, der kigger over mod dem, der er vant til at lave onlineundervisning.

Uddannelses- og forskningsminister, Ane Halsboe-Jørgensen (S)

- Vi er jo helt hjemme i hinandens stuer. Lige pludselig kommer konen ind, eller et barnehoved stikker lige ind over skærmen for at se, hvad der sker, siger han og fortsætter:

- Idéen er lidt, at vi dropper den klassiske forelæsning. I et video-møderum kan det nemlig godt føles lidt som om, at man sidder og snakker til en skærm. I stedet lægger vi vægt på det sociale og fællesskabet.

Per Hessellund bor selv i Hadsten og tager sjældent turen til arbejdspladsen i Aarhus, fordi han klarer fjernundervisningen fra privaten - ligesom hans elever selv.
Per Hessellund bor selv i Hadsten og tager sjældent turen til arbejdspladsen i Aarhus, fordi han klarer fjernundervisningen fra privaten - ligesom hans elever selv.

Undervisningen i alle fag er derfor strikket sammen omkring konkrete problemstillinger og projektforløb, som de studerende skal løse i studiegrupper.

Holder det simpelt

Det er med andre ord ikke dyre IT-løsninger eller nye, smarte digitale platforme, der er Per Hessellunds hemmelige ingrediens bag et vellykket, virtuelt undervisningsforløb.

Faktisk er de digitale redskaber både simple og velkendte. Studiegrupperne og det samlede hold mødes til video-konferencer og deler Word-dokumenter, som de skal samarbejde om. Inden vejledningen lægges der stor vægt på, at man har forberedt sig ved at have læst det materiale, der er givet for på forhånd.

Om Undervisningsprisen:

Ifølge Per Hessellund handler det hele i bund og grund om, at man skal gentænke den undervisning, man indtil nu har kørt i fysisk form.

- Det er de sociale aspekter, man skal sørge for ikke går tabt, når undervisningen nu foregår over en videoforbindelse. Det sociale skal tænkes ind i fjernundervisningen: Altså, hvordan fungerer de studerende sammen, siger han og fortsætter:

- Og det har vi løst ved at fokusere meget på studiegrupperne, så man får et tæt sammenhold, og så ellers holdes skarpe ved at løse forskellige, konkrete problemstillinger.

Pengepræmierne på syv gange en halv million kroner gives til hver af de syv prisvindere. 300.000 til uddannelsesinstitutionen og 200.000 til underviseren selv.

- Vi har tænkt os at investere i et nyt og flot multimedia-lab, så eleverne kan lave endnu bedre videoproduktioner. Og så skal jeg lige se, hvordan det ser ud, når skattefar har været forbi, men jeg skal nok finde noget at bruge de resterende 200.000 på, siger per Hessellund.

regionshospital Regionshospitalet Silkeborg sygehus hospital

Ny udmelding: Der er ikke sket brist i patientsikkerheden på Silkeborg Sygehus

Halloween

Tre østjyder fortæller: Her er vores bud på en alternativ halloween

def_thumb,50_percent

Nu hiver de skorstenen op af havnen

Udestue

Flemming har været coronasmittet og isoleret fra familien i fem uger

image00001

Den etbenede jyde cykler for fred

Vestre Landsret

38-årig idømmes forvaring for overgreb på østjysk tiårig