Mai Manniche holder sin butik åben trods regeringens restriktioner
På trods af regeringens restriktioner om at lukke alle detail-butikker landet over, vælger Mai Manniche at slå dørene op mandag.
Regeringen trækker pinen ud for alle butiksejere i Danmark ved at forlænge restriktionerne om at holde butikkerne lukket frem til den 17. januar.
Det vælger Mai Manniche at gå imod og låser dørene op mandag klokken 11 til sin smykkebutik i Aarhus centrum.
Regeringens beslutning er på baggrund af det høje smittetryk. Sådan lød det fra Mette Frederiksen den 30. december på et pressemøde.
- Situationen i forhold til smittetal, indlæggelser og dødsfald er nu mere alvorlig, end den var i foråret. Med den her balance forsøger vi igen at få banket smitten ned samtidig med, at vi skal holde gang i samfundet, sagde Statsministeren på pressemødet.
Ifølge Mai Manniche er det noget bullshit. Det forklarer hun i en Facebook-video kort efter pressemødet.
Hun vælger nemlig at slå dørene op til sine butikker i Aarhus og København.
- Regeringens nedlukning er igen helt ude af proportioner med virkeligheden og konsekvenserne. Danmark er meget andet end COVID-19, og der er ingen videnskabelig dokumentation for, at nedlukning af detailhandlen - og i vores tilfælde en lille smykkebutik - øger nogen som helst risiko eller dødelighed i befolkningen. Det er noget vås, siger Mai Manniche til TV2 ØSTJYLLAND.
Samtidig sætter hun spørgsmålstegn ved den bagvedliggende retslige argumentation fra Regeringens side.
Lovhjemmel eller ej?
Epidemiloven skaber juridiske rammer for danske myndigheders forebyggelse af alvorlige smitsomme sygdomme – herunder COVID-19.
Ifølge Jørgen Albæk Jensen, som er professor i offentlig ret på Aarhus Universitet, giver Epidemiloven lovhjemmel.
- Epidemilovens § 12 b giver klart hjemmel til at lukke butikker i forbindelse med bekæmpelse af smitsomme sygdomme. Det kan i den forbindelse jo også bemærkes, at ingen i oppositionen eller erhvervsorganisationerne har ment, at der ikke var hjemmel til lukningen, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Men det er Mai Manniche uenig i. I Epidemiloven findes der en liste A og B. COVID-19 hører under liste B, hvor influenza også hører under.
- Man lukker jo heller ikke landet ned på grund af influenza. Regeringen har ikke fremlagt nogen dokumentation herfor, men omgår tydeligvis Epidemiloven. For mig at se er det en ny minksag og krænker vores Grundlovsbestemte rettigheder herunder Grundlovens § 74, da de i helt ekstrem grad forhindrer den frie og lige adgang til erhverv, siger Mai Manniche.
Epidemiloven
Epidemiloven fastsætter rammerne for de foranstaltninger, der skal tages for at hindre, at smitsomme sygdomme føres ind i Danmark, udbredes i landet eller føres til andre lande.
Lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme – i daglig tale epidemiloven – udgør den juridiske ramme for danske myndigheders forebyggelse af alvorlige smitsomme sygdomme.
De sygdomme, der er dækket af loven, fremgår af lovens bilag, liste A og B.
Liste A vedrører sygdomme, der er defineret som ”alment farlige” (det vil sige farlige for almenbefolkningen) såsom kopper, SARS, ebola og pest. Ved de alment farlige sygdomme forstås sygdomme med en stor smitterisiko, et sædvanligvis alvorligt forløb og ofte en stor dødelighed.
Liste B vedrører øvrige smitsomme sygdomme, såsom kolera, tyfus, polio, influenza, m.fl. Kønssygdomme er ikke omfattet af loven.
Kilde: Sundhedsstyrelsen
Grundloven § 74 lyder: Alle indskrænkninger i den fri og lige adgang til erhverv, som ikke er begrundede i det almene vel, skal hæves ved lov.
Derfor mener Jørgen Albæk Jensen ikke, at Mai Manniche kan bruge det argument.
- Hun kan ikke bruge Grundloven § 74 som argument, på grund af sætningen: som ikke er begrundede i det almene vel, for her vurderer Regeringen, at kampen for at undgå smittespredning er i det almene vel. Der findes flere 1000 love, som indskrænker § 74, og når det er af hensyn til sygdom, vil jeg mene, det er oplagt og meget nødvendigt, siger Jørgen Albæk Jensen.
Men ifølge Mai Manniche er det netop den præmis, hun ikke hopper med på.
- Pointen er jo netop, at COVID-19 ikke kan legitimere en voldsom nedlukning, da det ikke er en trussel mod det almene vel. COVID-19 optræder af samme grund i Epidemilovens liste B sidestillet med influenza. Grundloven burde være ukrænkelig, men er det åbenlyst ikke af vores siddende regering. Minksagen var et godt eksempel, og nu er det detailhandlens tur til at blive slået ihjel, siger Mai Manniche.
Politiet var forbi
Lidt over elleve besøgte Østjyllands Politi JEWLSCPH i Aarhus centrum.
- Dørene var låst, men der stod en ekspedient bag disken, hende talte betjentene med, men der var ikke noget ulovligt at komme efter, siger Østjyllands Politi til TV2 ØSTJYLLAND.
Butikkerne må godt have udlevering af varer, hvis man har købt eller bestilt det hjemmefra.
- Der var ingen kunder i butikken, og det er i det her tilfælde ikke ulovligt at sige, man vil gøre noget ulovligt. Vi kunne ikke bevise, der var kunder, og at de holdt åbent, siger Østjyllands Politi.