Modetøj fra Kina med tog
Tøjgiganten Bestseller vil nu fragte modetøj med tog fra Kina til Danmark.
Firmaet sparer omkring to ugers transporttid på at sende en container med Den transsibiriske jernbane i stedet for med skib fra Shanghai til Aarhus Havn.
Derfor giver det ifølge logistic operation director hos Bestseller Ole Barkholt-Søndergaard god mening at sende importvarerne ud på den 10.000 kilometer lange togrejse gennem Rusland fremfor den traditionelle og billigere løsning med skib.
Turen med jernbanen varer 23 dage, mens turen med skib varer 36 dage.
- Vores evne til at ramme markederne på det rette tidspunkt i sæsonen med de rigtige varer er essentiel. Hver eneste dag tæller, forklarer Ole Barkholt-Søndergaard til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Ifølge bladet Søfart koster det tre gange så meget at fragte modetøj på skinnerne end det gør med skib. Bestseller importerer årligt 400 containere ad søvejen.
Ved at benytte jernbanen forsøger modegiganten at motivere de store rederier til at tilbyde en hurtigere service fra Kina med skib.
- Vi ønsker et hurtigere søfartsprodukt end de nuværende 36 dage. Men det forudsætter, at rederierne har færre anløb undervejs på rejsen fra Kina til Danmark, siger Ole Barkholt-Søndergaard.
Ifølge pressechef Michael Storgaard fra Maersk Line har rederiet ingen aktuelle planer om at tilbyde kunderne hurtigere transporttid mellem Kina og Danmark.
Indtil videre vil Bestseller i en testperiode benytte den transsibiriske jernbane med en håndfuld containere om ugen. Hvor stort potentialet er, afhænger af flere parametre herunder kvalitet og prisudvikling.
Der er dog stadig massevis af danske firmaer, der foretrækker at få varer til Østjylland ad søvejen. Søndag aften viser TV 2 | ØSTJYLLAND, hvordan julegaverne kommer fra de store containerskibe i Aarhus Havn og videre ud til forbrugerne. Se et kort tv-spot for udsendelsen i videoen øverst i artiklen.