Nyt middel skal sikre at letbanen kan køre på frostmorgener

Letbanen skal ikke igen holde stille otte morgener på en vinter, mener letbanedirektøren, der er klar med nyt våben mod rimfrost.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Otte kolde vintermorgener måtte direktør for Aarhus Letbane Michael Borre sidste vinter se sine tog stå stille, og det var alt for mange, mener han.

Otte kolde vintermorgener måtte direktøren for letbanen sidste vinter se sine tog stå stille. Frost som følge af rimtåge havde sat sig på køreledningerne, og dermed var letbanen parkeret til stor frustration for passagerne.

Det var alt for mange gange, erkender Michael Borre, administrerende direktør for Aarhus Letbane, og derfor er letbanen nu ved at opgradere maskinparken forud for den kommende vinter, så trafikken kan flyde planmæssigt.

Otte morgener med problemer alene i 2021 er for meget. Alt for meget.
Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane

- Otte morgener med problemer alene i 2021 er for meget. Alt for meget. Vi kan ikke med den nye løsning garantere, at der ikke bliver problemer denne vinter, men kan vi sætte tallet væsentligt ned eller måske fjerne det helt, kan det være, vi har fundet løsningen.

Det skal være slut med at vente forgæves på letbanen på dage, hvor der er rimfrost i luften. Sidste vinter fik rimfrost Aarhus Letbane til at holde stille otte morgener. Foto: Nicklas Tägtström Møller

Ny smørelse

Løsningen bliver leveret af firmaet Interflon. Der er tale om et produkt, der skal smøres på køreledningerne, men i modsætning til andre produkter skal den nye smørelse kun påføres en gang om måneden.

Første gang bliver i november, og derefter er det planen, at køreledningerne skal smøres yderligere fem gange den kommende vintersæson.

- Det er faktisk et produkt, der oprindeligt er udviklet til smøring af sporskifter, så de ikke fryser til, og så har man fundet ud af, at det også kan bruges til at smøre køreledninger, forklarer Michael Borre.

Problemet ligger uden for Aarhus

Interflon er lige nu ved at opbygge udstyret i en container, der senere skal monteres på en vogn og trækkes rundt af letbanens entreprenørmaskiner.

Maskinerne kan dog ikke køre i selve Aarhus, hvorfor det kun bliver strækningerne fra udkanten af Aarhus til endestationerne Grenaa og Odder, der bliver smurt. Ifølge Michael Borre skyldes det, at letbanens entreprenørmaskiner med det nye vogntog bliver for tungt at trække i byen, hvor det kan skade en belægning omkring sporene. Desuden vil det koste en ekstra arbejdsdag med smøring, og direktøren har vurderet, at det står gevinsten ikke mål med.

Hvorfor er is en udfordring for Letbanen?

Når luftfugtigheden er høj og temperaturen under to grader, kan der dannes is på køreledningerne. Hvis der sidder for meget is, kan letbanetoget ikke trække strøm nok til at køre. Problemet opstår primært i de mere åbne landskaber uden for Aarhus.

fra midttrafik.dk

Problemerne med frosne køreledninger er nemlig størst uden for Aarhus, forklarer letbanedirektøren.

- Problemet er størst på strækningerne uden for Aarhus. Af de otte morgener med problemer i starten af i år var det kun én gang et problem i selve Aarhus.

Michael Borre har været letbanedirektør siden 1. januar 2018. Foto: TV2 ØSTJYLLAND

Ifølge Michael Borre, som understreger at han ikke er ekspert i vejrforhold, er det rimtåge ved få frostgrader, der giver letbanen vinterproblemer. Han vil meget hellere have 10 graders frost, for så er luftfugtigheden lavere, og frosten bindes til jorden som rim. Nærmer temperaturen sig nul grader, bliver luften til gengæld mere fugtig, og rimen fryser på eksempelvis køreledningerne.

- Vi har heller ikke haft særlige problemer, når der er faldet sne. Det er temperaturer lige under frysepunktet, der giver os problemer, siger letbanens chef.

Tomme tog i nattetimerne

I Aarhus vil letbanen holde ledningerne frostfri ved at køre tomme tog på sporene på frostnætter. Var der to spor på strækningerne uden for Aarhus, kunne det også være en løsning. Det er der bare ikke.

- Tomkørsel har det problem, at på de enkeltsporede baner, vi har, er det en udfordring at nå frem og tilbage hurtigt nok til at holde banen frostfrit, siger Michael Borre.

Sideløbende med den nye smøremodel arbejder letbanedirektøren på at finde permanente løsninger på frostproblemet. Det har direktøren lovet bestyrelsen, hvilket TV2 Østjylland også tidligere har beskrevet.

- Vi er blevet bedt om at se på, om der findes en 100 procent løsning, der garanterer, at der ikke kommer is på køreledningerne. Det gør der principielt, og det kigger vi på, men udfordringen er, at det er løsninger, der tager lang tid og koster mange penge, siger Michael Borre.

Den langsigtede løsning skal kunne betale sig

Eksempelvis har flere foreslået at øge spændingen i køreledningerne for dermed at skabe en varmeudvikling, der kan holde ledningerne frostfri, men det er ikke så ligetil, for øger man spændingen, skal togene kunne holde til det, og det kan de ikke uden videre, forklarer direktøren. Det vil kræve opgradering af udstyr og mulig ombygning af 26 togsæt, og skal der så drastiske midler i brug, skal direktøren og bestyrelsen være sikre på, at det virker.

Dermed er Michael Borre tilbage ved, at frostproblemerne skal løses i to tempi – det nært forestående og det langsigtede træk.

Hidtil har Aarhus Letbane forsøgt at løse frostproblemerne ved at smøre glycerin på køreledningerne, hvilket ikke har været en ubetinget succes. Det er dog stadig et værktøj, letbanen har i baghånden til at bekæmpe rimfrost den kommende vinter.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google