Borgmester vil droppe letbane-udvidelse: - Vi har ikke kunnet finde en løsning

Udvidelsen af letbanen til havnebydelen Aarhus Ø er død, og borgmester Jacob Bundsgaard lufter futuristiske ideer for en ny løsning i den kollektive trafik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Letbanen begyndte som et prestigeprojekt, men får nu ikke den ventede udvidelse til Aarhus Ø. Foto: Ernst van Norde/Ritzau Scanpix

Der kommer ikke letbane til Aarhus Ø.

Det lægger borgmester Jacob Bundsgaard (S) op til i sit budgetforslag for de kommende år. Årsagen er, at trafikken angiveligt vil blive for forstoppet i det trafikkryds, der sender trafik ud mod havnebydelen.

- Vi trækker nu en streg i sandet, da det har vist sig at være umuligt at føre letbanen igennem krydset ved Nørreport, og vi har ikke kunnet finde en løsning, da trafiktrykket simpelthen er for stort, siger Jacob Bundsgaard.

I 2018 afsatte byrådspolitikerne millioner til at lave forundersøgelser af anden etape af Aarhus' letbane, som blandt andet skulle nå Aarhus Ø, Brabrand og Hinnerup. Året forinden havde også Folketinget hældt 40 millioner i undersøgelserne.

To år senere blev ambitionerne om at nå få letbane på Aarhus Ø sat i bero, da det blev klart, hvor svært og omstændigt det ville være, og hvor store trafikale problemer det kunne afføde.

Og nu ser projektet på Aarhus Ø altså ud til at være dødt, hvis Jacob Bundsgaard får opbakning til sit forslag.

- Nu skal vi så finde en anden løsning til Aarhus Ø, og vi har reserveret et areal på Bernhard Jensens Boulevard (trafikal hovednerve på Aarhus Ø, red.), så man kan forestille sig forskellige typer af kollektiv transport, siger han og åbner for futuristiske løsninger:

-Det kan også være, at det er her, vi skal afprøve førerløs teknologi, da det er et relativt afgrænset område. Det er noget af det, vi skal se på nu

Hvad vil du sige til de borgere, der måske har bosat sig på Aarhus Ø i håb om, at letbanen ville køre til døren?

- Der er busbetjening på Aarhus Ø allerede, så man er lige så godt stillet som i andre dele af byen. Og så er ambitionen jo, at vi fremover finder et endnu bedre tilbud for den kollektive trafik til området, siger borgmesteren.

I øjeblikket er den eneste kollektive trafik i bydelen bybus 23, der kører mellem Aarhus Ø og Rutebilstationen omkring to gange i timen på hverdage.

Se indslag fra februar om trafikken i Nørreport-krydset:

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her