Overtossen har fået sit internationale gennembrud
37 år efter sin død har Ovartaci, eller overtossen som han først kaldte sig, fået internationalt gennembrud.
Kunstnere har det med først at få det helt store gennembrud, mange år efter deres død, og det fænomen ser nu også ud til at berøre kunstneren Ovartaci.
Værker fra den for længst afdøde kunstner udstilles nemlig netop nu på Biennalen i Venedig, en af verdens største kunstudstillinger, og som om det vindue ikke er fint nok, dukkede der for nylig en omtale op i det anerkendte amerikanske tidsskrift, ARTnews, som omtaler Ovartaci som det vigtigste fund på Biennalen.
Ovartacis værker er samlet på museet i Aarhus, som også bærer kunstnerens navn, og her troede museumsleder Mia Lejsted i første omgang næsten ikke på, at Ovartacis værker skulle med på udstillingen i Venedig. Hun skulle blive klogere, og det store gennembrud glæder hende også.
- Jeg tror på, at det giver os et kæmpe skub, som vi har arbejdet for i mange år, siger Mia Lejsted.
- En uhøre stor bedrift
Kunstneren selv døde i 1985, efter i 56 år af sit liv at have været psykiatrisk patient på hospitalet i Risskov. Som terapi dyrkede Ovartaci, eller Louis Marcussen som han rettelig hed, kunsten.
Nu, 37 år senere, er det store internationale gennembrud kommet for kunstneren, der også kaldte sig selv overtossen.
Ifølge Malene Vest Hansen, lektor i kunsthistorie på Københavns Universitet, er det usædvanligt at få sådan en omtale, som museet nu har fået:
- Det er da en uhørt stor bedrift. Her vil Ovartacis værker jo komme ud til et meget større publikum end set nogensinde før, siger Malene Vest Hansen.
Ifølge lektoren i kunsthistorie er Biennalen i Venedig en af verdens største kunstudstillinger, som hvert andet år samler samtidskunst fra hele verden.
Særligt fokus ved Biennalen
Det er dog ikke helt tilfældigt, at netop Ovartaci er inviteret med på Biennalen i 2022, for udstillingen ledte netop efter de usædvanlige kunstværker, forklarer Brian Benjamin Hansen, postdoc ved Aarhus Universitet og Museum Ovartaci:
- Biennalen i år er kurateret efter at finde oversete stemmer. Det kan være kvindelige kunstnere, der har stået i skyggen af mænd, eller det kan være andre sådan alternative kunstpraksisser fra steder, vi normalt ikke kigger hen, siger Brian Benjamin Hansen, der dog på ingen måde vil nedtone betydningen af deltagelsen. Tværtimod.
- Det er utroligt stort. Venedig-biennalen er jo de olympiske lege. Det er en enormt stor scene, museet træder ind på. Det er meget betydningsfuldt, siger Brian Benjamin Hansen, der også forventer, at Ovartacis medvirken ved Biennalen vil kaste flere efterspørgsler af sig.
For tiden arbejder museet i Aarhus på en paralleludstilling til Ovartaci i Venedig, som snart kan ses.