Vild succes: Jesper inspirerer millioner verden over
På det sociale medie TikTok har Jesper Søndergaard på bare et år formået at tiltrække over en halv million følgere. Han mener, succesen skyldes et veludviklet koncept.
Om dit stilikon er David Beckham, Elvis Presley eller Ryan Gosling, så har Jesper Søndergaard din ryg.
Som ung dreng var hans eget stilikon den danske popduo Nik og Jay, og i dag inspirerer han over en halv million følgere til at klæde sig efter deres ikoner.
- Det er helt vildt, at så mange følger med. Det er helt surrealistisk og svært at forholde sig til, og så er det bare gået sindssygt hurtigt, siger Jesper Søndergaard.
På bare et år er Jesper Søndergaards TikTok-profil eksploderet. I mere end to år har han forsøgt at bryde igennem, og nu tyder meget på, at det faktisk er lykkedes den 31-årige modeinfluencer fra Aarhus.
Selv mener han, at det skyldes et veludviklet koncept.
- På et eller andet tidspunkt måtte det jo næsten lykkes. Jeg havde ikke forventet, at det ville virke, men jeg havde virkelig håbet det, siger han.
Mange af hans videoer er gået viralt og flere har mange millioner visninger. Den mest sete video er vist 13,5 millioner gange. Anden og tredje pladsen følger stærkt efter med 12,2 og 7,6 millioner visninger.
@jespersoendergaard David Beckham Outfit! Do you want the same look? Find the sunglasses on christopher-cloos.com 🕶 #christophercloos #thecloosway #davidbeckham #menswear
♬ SOLD OUT - Devin Kennedy
Konceptet, Jesper Søndergaard har fundet på, går ud på at vise, hvordan man kan klæde sig efter kendte mennesker. I korte videoer viser han, hvordan man for eksempel kan komme til at se ud som fodboldspilleren Cristiano Ronaldo eller den fiktive karakter Thomas Shelby fra Netflix-serien Peaky Blinders.
- Jeg har tidligere set nogle "how to"-videoer på Youtube og tænkte, at det også egnede sig godt til TikTok, siger Jesper Søndergaard.
- Og så tror jeg, at det betyder meget, at det er personer, som rigtig mange mennesker i forvejen ser op til.
Jesper Søndergaards 599.000 følgere er med til at bestemme, hvilke kendisser han skal efterligne. I øjeblikket ligger TikTok-profilen i top syv over hittende danskere på mediet.
Drømmer om en million
Selvom Jesper Søndergaard allerede har opnået meget det seneste år, tør han - som barndomsikonerne Nik og Jay - stadig at drømme stort.
- Mit næste mål er en million følgere, større samarbejder og på sigt mit eget tøjbrand.
Fra det nye år er det planen, at han skal gå fuldtid med sine sociale medier og prioritere al sin tid på at udvikle og udgive indhold. Noget, han håber, kan få ham tættere på drømmen.
- Jeg synes helt klart, at det er inden for rækkevidde, siger han.
Indtil nu har Jesper Søndergaard arbejdet med sociale medier ved bureauet BeSocial. At skabe indhold til sociale medier er derfor ikke nyt for ham.
Til andre med samme drøm som ham har Jesper Søndergaard en klar opfordring.
- Det bedste råd er at lade være med at tænke over, hvad andre tænker om det, du laver. Det behøver ikke altid at være perfekt, det handler bare om at komme i gang og prøve en masse forskelligt af, slår han fast.