Godt nyt til pendlere: Stort motorvejsprojekt på vej
Tilslutningsanlægget ved afkørsel 51 ved Skanderborg N skal ombygges.
For lange bilkøer, for tæt trafik og for mange farlige situationer.
Det er årsagen til, at et flertal i Folketinget er blevet enige om at forbedre trafikforholdene omkring til- og frakørslen til motorvej E45 ved Skanderborg.
Det betyder, at hele tilslutningsanlægget skal ombygges. Et stort projekt, der er estimeret til at koste 67,5 millioner kroner og tage op mod fire år at gennemføre.
Det fremgår af et notat fra Transportministeriet fra den 23. oktober, som TV2 Østjylland har set.
- Med midler fra pulje til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by bliver tilslutningsanlæg 51 i Skanderborg Kommune ombygget, står der i notatet.
Af notatet fremgår det, at projektet både handler om at forbedre trafiksikkerheden og afhjælpe kødannelse:
- Trængselsproblemerne ses primært i det nordlige rampekryds, hvor der er kødannelse på grund af pendlere fra Aarhus mod Skanderborg. Kø, der strækker sig tilbage til motorvejen, medfører risiko for bagendekollisioner og udgør et trafiksikkerhedsproblem.
Konkret betyder det, at der blandt andet skal etableres en ny motorvejsbro, frakørselsrampen fra nord skal udvides med et ekstra venstresvingsspor, Randersvej skal udvides, og der skal etableres heller og afgrænsede cykelstier.
Politiker jubler
Østjyske Nick Zimmermann, der er medlem af Transportudvalget i Folketinget for Dansk Folkeparti, fortæller i en skriftlig kommentar, at han er glad for, at der nu bliver afsat penge til projektet.
- Det er noget, vi har kæmpet hårdt for, og det er fantastisk at se vores arbejde bære frugt. Østjylland har alt for længe været overset, men det stopper nu. (...) Jeg er stolt af at være med til at gøre en forskel her i Skanderborg og i hele Østjylland, skriver han.
Projektbeskrivelse
Projektet omfatter en udvidelse af frakørselsrampen fra nord med et ekstra venstresvingsspor.
Randersvej udvides med et ekstra spor gennem rampekrydsene fra nordvest mod sydøst.
I det nordlige rampekryds sideforskydes højresvingssporet fra Randersvej mod motorvejen.
Trafiksikkerheden forbedres ved at etablere heller mellem modsatrettede trafikstrømme samt deleheller mellem ligeudkørende og venstresvingende i begge rampekryds.
Der etableres kantstensafgrænset cykelsti i begge sider før og efter motorvejsbroen for at øge trygheden og sikkerheden for bløde trafikanter.
Hen over motorvejsbroen etableres cykelbaner. Af hensyn til trafiksikkerheden nedskiltes hastigheden til 60 km/t på Randersvej.
Projektet kræver at der etableres en ny parallelbro ved siden af den eksisterende motorvejsbro.
Kilde: Notat fra Transportministeriet