Som at være der selv: 95-årige Else tager moderne teknologi i brug
Tre plejehjem i Skanderborg Kommune har fået en million kroner til at teste brugen af virtual reality på demensramte.
Det lyder smukt, og her er da også idyllisk og nærmest fredfyldt i kirkerummet, hvor et pigekor synger salmen 'Wonderful to say'.
Klædt i ens sort-hvidt tøj og med flerstemmig klang får de smilet frem hos 95-årige Else Micha Carlsen, som sidder og kigger, lytter og nynner med.
Men pigerne - de befinder sig på en skærmoptagelse fra domkirken i Haderslev, og Else - ja, hun sidder i en lænestol på plejehjemmet Dagmargården i Skanderborg, hvor hun bor.
Else Micha Carlsen har symptomer på begyndende demens efter en blodprop, og hun er dermed én af de borgere, som Skanderborg Kommune nu med brug af virtual reality vil hjælpe med at vække positive minder og stimulere erindringer.
- Man sidder og taler med under filmen. Det er ikke sådan, at man sætter brillerne på og går ud af døren, siger Nynne Adelborg, der er aktivitetsmedarbejder og tovholder på projektet, til TV2 Østjylland.
Hun understreger, at det ikke handler om at pacificere de ældre og frigive hænder.
- Jeg vil sige, det er en oplevelse med lige så meget nærvær, som hvis vi sad og talte sammen.
Håbet er, at man med brug af lyd og video kan vække demensramtes minder til live, og derfor har tre plejehjem i kommunen fået en million kroner til projektet med VR-brillerne. Det har allerede gjort en forskel hos beboere med demens her Dagmargården.
Projektet med brug af virtual reality løber frem til udgangen af 2025 og koster en million kroner, som kommer fra Social- og Boligstyrelsen. Foruden Dagmargården bliver brillerne brugt på Kildegården og Møllehjørnet.
Bruges mange andre steder
Tidligere har blandt andre Aarhus Universitet brugt virtual reality i undervisningen af kommende ingeniører, som skulle lære at arbejde med store maskiner og forskellige materialer.
På Aarhus Universitetshospital bruger man teknologien til at skabe tryghed hos børn, der skal have taget blodprøver eller have lagt dræn og som er bange for nålestik. På skærmen i VR-brillen vises et spil, som skal aflede barnets opmærksomhed.
Endelig træner paramedicinere håndtering af katastrofe-situationer, hvor de skal agere i en virtuel verden med tilskadekomne personer.