Succes med undervisning for kloge elever
På Horsens Byskole får 10 børn tiltrængte udfordringer under to timers specialundervisning hver uge
Mange forbinder specialundervisning med de elever, der har brug for hjælp til at kunne følge med i skolen. Men på Horsens Byskole findes der et tilbud for unge med såkaldte særlige forudsætninger. Det er de klogeste elever, som får muligheden for at udfordre sig mere, end de gør i den normale undervisning.
De programmerer robotter, løser komplicerede skakopgaver og tester sig selv med svære quizzer på computeren. Og de nyder det.
Giver ekstra undervisning til de dygtige elever
- Jeg synes ikke altid, jeg får nok udfordring i timerne, som godt kan blive lidt kedelige engang imellem, lyder det fra en af børnene, Lisa Skou Boysen fra 7. klasse.
Hun har haft stor gavn af den ekstra undervisning, som for hende og de andre børn har betydet, at de trives bedre.
Vil udvikle alle elever
- Det her er ikke ligesom normal undervisning, fordi det er udfordrende, og du skal tænke kreativt og innovativt, siger Lisa Skou Boysen.
Fra skolens side er tiltaget sat i søen for at nå så mange elever som muligt.
’Matematikbro’ skal hjælpe eleverne
- For mig er det vigtigt at udvikle alle børn lige meget, om de ligger i den ene eller anden ende af skalaen. Vi skal sørge for, at alle bliver så dygtige som muligt, siger afdelingsleder på Horsens Byskole, Birgit Brund Alsted.
Faktisk mener skolen, at mange andre kan lære af deres erfaringer.
Du kan se mere om specialundervisningen for kloge elever øverst i artiklen.