Åbningen af Letbanen er igen udskudt
I september blev åbningen af Letbanen udskudt i 6-8 uger. Nu er åbningen igen udsat. Denne gang på ubestemt tid
Den stort anlagte åbningsfest for Letbanen blev i september aflyst i 11. time.
I først omgang blev det meldt ud, at Letbane ville komme i drift i løbet af 6-8 uger. De otte uger er gået på lørdag. Og Letbanen kører stadigvæk ikke.
Tekniske regler mangler godkendelse
Ifølge Aarhus Letbane er åbningen udsat på ubestemt tid. Det sker efter et møde med Trafikstyrelsen.
Først i uge 48, der begynder mandag den 27. november, forventer Letbanen at aflevere en opdateret sikkerhedsvurderingsrapport. Det er usikkert hvor lang tid, styrelsen skal bruge på at sagsbehandle rapporten.
Det skriver Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.
Heri står der også, at det der er nogle tekniske regler i forbindelse med infrastrukturen, der mangler at blive godkendt, før letbanen kan medtage passagerer.
Manglende tillid til Keolis
Da åbningen af letbanen blev aflyst, krævede blandt andet borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S), en redegørelse fra Aarhus Letbane.
Redegørelsen udkom i en todelt rapport. Dels om forløbet frem til den manglende sikkerhedsgodkendelse af Letbanen og dels en plan for opnåelse af endelig sikkerhedsgodkendelse.
Redegørelsen indeholdte blandt andet et krav til Keolis om, at de skulle fremvise en plan for opnåelse af sikkerhedsgodkendelser. Derudover skrev Aarhus Letbane, at en del af problemet havde været styrelsens manglende tillid til operatøren Keolis' daværende sikkerhedschef.
Efter redegørelsen var udkommet udtalte borgmester Jacob Bundsgaard:
- Det ville have været klart det bedste, om man havde været sikker og ikke havde beroet på, at man forventede en godkendelse. Men det er en fejlvurdering, og det er kritisabelt. Direktøren skrev til mig onsdag, at man gik med to livremme og to seler. Det gjorde man så ikke, siger Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard (S).
Aarhus Letbane blev advaret i august
Selvom Aarhus Letbane havde sagt, at den aflyste åbningsfest kom som et chok, viste en aktindsigt som TV2 ØSTJYLLAND fik, at selskabets operatør allerede i august fik at vide, at åbningsdatoen var urealistisk.
Aarhus Letbane holdt ellers fast i, at de vidste, at der var nogle problemer, men at de mente, at de kunne løses inden åbningen. Det var dog langt fra den opfattelse, som Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen havde. Faktisk havde de siden august advaret klart om, at det ville gå galt.
I et notat fra Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen til Keolis, der skal drive Aarhus Letbane, blev der allerede den 15. august gjort klart, at åbningen den 23. september var urealistisk.
Det skete efter, at Keolis og Aarhus Letbane på daværende tidspunkt endnu en gang ikke kunne overholde en deadline eller vise fremskridt.
- Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gjorde samtidig opmærksom på, at den i forvejen meget pressede plan for opnåelse af sikkerhedscertifikat inden den planlagte driftsstart virker urealistisk og ikke levner meget tid for KAL (Keolis Aarhus Letbane red.) til at rette op på eventuelle fundne mangler, skrev styrelsen i et notat den 15. august.
I notatet beskriver styrelsen blandt andet, hvordan der igen og igen opstår problemer til trods for gentagende møder.
Gyldent håndtryk til direktøren
Når Claus Rehfeld Moshøj om kort tid forlader direktørposten i problemramte Aarhus Letbane, bliver det med et gyldent håndtryk i millionklassen. Det skriver Finans.
Helt nøjagtigt modtager han ifølge Finans' beregninger 1,4 millioner kroner. i fratrædelsesbonus, når han til nytår skifter til et job som administrerende direktør for selskabet bag rejsekortet.
Bonussen kommer oven i en årlig løn på 2,1 millioner kroner med pension og tillæg. Det viser aktindsigter, som Finans har fået.
Lønnen gør letbanedirektøren til den næstbedst betalte chef i Aarhus Kommune, kun overgået af stadsdirektør Niels Højberg, der er kommunens øverste embedsmand med 20.000 ansatte under sig.
Henning Jørgensen, professor på Center for Arbejdsmarkedsforskning ved Aalborg Universitet, kalder lønvilkårene for opsigtsvækkende.
- Det er nærmest unikt, at man kan være chef for så få ansatte og alligevel tjene så godt, siger han til Finans.
Bestyrelsesformanden for Aarhus Letbane, mener dog ikke, at Claus Rehfeld Moshøjs løn er for høj. Og hovedpersonen selv forsvarer også sin løn:
- Jeg blev ansat i en periode på fire år til at begynde med og vidste ikke, hvad jeg skulle på den anden side af kontrakten. Samtidig skulle jeg flytte min familie på tværs af landet. Det skal man kompenseres for, siger Claus Rehfeld Moshøj til Finans.
Aflyst fest blev dyr
Den aflyste åbningsfest blev en dyr affære. I et svar til Dansk Folkeparti har Teknik og Miljø i Aarhus Kommune redegjort for festlighedernes pris.
Her fremgår det, at de samlede udgifter udgør 570.000 kroner. Heraf forventes cirka 150.000 kroner udbetalt som kompensation for leverandørers udgifter som følge af aflysningen og tabt arbejdsfortjeneste, lyder det i svaret.
- Enkelte elementer af åbningsfesten kunne aflyses, og for andre har leverandørerne givet afslag i den budgetterede pris. De fleste udgifter til åbningsfesten skal dog afholdes grundet den sene aflysning, skriver Teknik og Miljø i Aarhus Kommune ved rådmand Kristian Würtz (S) og Luise Pape Rydahl, chef for Byudvikling og Mobilittet, i svaret.
UDGIFTERNE TIL DE FORSKELLIGE ELEMENTER I ÅBNINGSFESTEN
Opstilling af scene
- Storskærm, toiletter samt sikring og vagter 212.000 kr.
Miljø på pladsen,
- Borde, bænke, flag, blomster, tegnekridt 25.000 kr.
Materiale og markedsføring
- Billetter, navneskilte, information: 21.000 kr.
Aktiviteter på Hack Kampmanns Plads
- Kor, musik, infoboder: 32.000 kr.
Forplejning
- Kransekage og børneboller: 33.000 kr.
Projektledelse: 95.000 kr.
Hvortil kommer ovennævnte kompensation på ca. 150.000 kr.
Aarhus Kommunes udgifter til åbningsfesten afholdes af reserven til udvikling af den kollektive trafik.
Kilde: Teknik og Miljø Aarhus Kommune