Redegørelse giver ikke ny dato for Letbane-åbning
Aarhus Letbane skriver i redegørelse, at en del af problemet har været styrelsens manglende tillid til operatøren Keolis' daværende sikkerhedschef
Borgmesteren i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S), har modtaget en redegørelse fra Aarhus Letbane, efter at lørdagens åbning af banen blev aflyst i sidste øjeblik.
Redegørelsen er en todelt rapport del om forløbet frem til den manglende sikkerhedsgodkendelse af Letbanen og dels en plan for opnåelse af endelig sikkerhedsgodkendelse.
Det gøres klart i redegørelsen, at opreatøren Keolis skal fremvise en plan for opnåelse af sikkerhedgodkendelser senest kl 12.00 tirsdag.
Borgmester Jacob Bundsgaard vil heller ikke under dagens pressemøde komme med et bud på hvornår Letbanen kommer til at køre.
- De seneste meldinger jeg har fået, lyder på, at der kan gå op til to måneder, inden Letbanen kører, siger Jacob Bundsgaard under pressemødet.
Aarhus Letbane skriver desuden, at en del af problemet har været styrelsens manglende tillid til operatøren Keolis' daværende sikkerhedschef.
I redegørelsen står der, at Aarhus Letbane over weekenden har gennemgået og udredt listen af udeståender, som bremsede godkendelsen.
- Det ville have været klart det bedste, om man havde været sikker og ikke havde beroet på, at man forventede en godkendelse. Men det er en fejlvurdering, og det er kritisabelt. Direktøren skrev til mig onsdag, at man gik med to livremme og to seler. Det gjorde man så ikke, siger Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard.
- Allerede i dag, den 25. september 2017, er 57 af 59 udeståender blevet rettet. Efter aftale med letbanens assessor afventer letbanen de resterende kommentarer fra Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen, der forventes at blive modtaget inden ugens udgang, står der i redegørelsen.
Det kom frem fredag, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kunne godkende letbanen på grund af problemer med dokumentationen for letbanens sikkerhed.
- Direktionen i Aarhus Letbane kan her flere dage efter stadig ikke redegøre for rationalet bag styrelsen afvisning af at gå i dialog om nogle vilkår for driften, hedder de videre i redegørelsen.
Ifølge Aarhus Letbane er manglerne så små, at driften burde have sat i gang mod en aftale om, hvornår man skulle have udbedret problemerne.
- Aarhus Letbane vurderer dog, at selv om Keolis' (underleverandøren, red.) sikkerhedsledelsessystem ikke er perfekt, så er det ikke så ringe, at det giver anledning til ikke at kunne køre med letbanen, lyder det.