De første letbane-passagerer: Det er jo historisk
Siden klokken 11.00 har Letbanen kørt med passagerer på den første etape mellem Aarhus Midtby og sygehuset i Skejby
De første letbane-passagerer har nu kørt med den nye Letbane.
Siden klokken 11.00 har Letbanen været åben for passagerer. I dag har man endelig kunne åbne 1. etape af letbanen, der går fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital i Skejby.
Som en markering af åbningen inviterede Letbanen passagerer til gratis at tage en tur.
- Det larmer ikke så meget, og så kører det bare godt, siger Kelvin Nedergaard, der hoppede på Letbanen ved middagstid.
Åbningen af Aarhus L etbane vil blive markeret på Hack Kampmanns Plads på havnefronten i Aarhus torsdag klokken 10.15, hvor alle interesserede var velkommen.
Også Mads Faarup tog turen fra Dokk1 til Nobelparken, hvor han skulle ses med sin kæreste.
- Jeg skulle egentlig have taget bussen, men jeg kunne jo lige hoppe på Letbanen. Det tager jo kun ni minutter, kan jeg se, og det er jo meget hurtigere, når man ikke skal hænge i en trafikprop, siger Mads Faarup.
Indvielsen med passagerer torsdag sker efter, at Aarhus Letbane har accepteret de betingelser, som Trafikstyrelsen onsdag aften fremsatte som krav på, at de gav de sidste sikkerhedsgodkendelser til letbanen.
Letbanen kører nu med passagerer på den første etape mellem Aarhus Midtby og sygehuset i Skejby, flere passagerer ser dog frem til at letbanen begynder at køre til Odder.
- Jeg glæder mig til den kommer til, at den kommer til at køre til Beder også, når det engang bliver godkendt, og jeg tænkte, jeg lige ville prøve den herinde. jeg kørte sidste tur med odder-grisen, så jeg skulle selvfølgelig også med på den første tur med Letbanen, siger Ole Simonsen, der kørte med Letbanen i dag.
- Budgettet til Aarhus Letbane blev i 2009 opgjort til 3,5 milliarder kroner, men det bliver mindst 1,2 milliarder kroner dyrere. Aarhus Kommune, staten og Region Midtjylland betaler for Letbanen, men uforudsete udgifter skal Aarhus Kommune og Region Midtjylland betale.
- Der er plads til mellem 216 og 256 passagerer i Letbanen. Vognene består af to togtyper, der kan køre 80-100 km i timen. Bremselængden er 50 meter ved 100 km/t.
- Togene kommer til at køre omkring 50 km/t igennem Aarhus og vil ikke være påvirket af myldretid og tæt trafik, da Letbanen kører i sit eget spor.
- Et normalt tog ville ikke kunne køre op af en stejl bakke, som den der er på Randersvej i Aarhus, men det har Letbanen ingen problemer ved.
- Den kører fra omkring kl. 5 om morgen og frem til midnat.
- I myldretiden vil Letbanen afgå hvert 7½ minut mellem Aarhus H og Skejby, imens der forventes at være 10 minutters drift i de øvrige tidsrum. Uden for Aarhus vil frekvensen være lavere. Til og fra Grenaa samt til og fra Odder vil der være halvtimesdrift. Fra Lystrup forventes 15 minutters drift i dagtimerne fordelt med to afgange over Skejby og to afgange over Risskov
- Jørgen Leth læser stoppestederne op i højtalerne ved særlige lejligheder.
- Det koster det samme at tage letbanen som bussen, og man må gerne tage sin cykel med - dog ikke fra kl. 7.00 - 9.00 og kl. 15.00 - 17.00 på hverdage.
- Letbanen har kørt 100.000 kilometer uden passagerer – det svarer til mere end to gange rundt om jorden.