Få overblikket over Letbanen fra start til udsættelse - igen og igen
Gennem fem år har arbejdet med Letbanen været i gang - i går blev der sat en stopper for den længe ventede åbning
Den festlige indvielse af Aarhus Letbane lørdag blev dagen forinden udsat af sikkerhedsmæssige årsager.
Festtelte, fadølsanlæg og en lille scene var sat op for at fejre, at Danmarks længste letbane, Aarhus Letbane, skulle have sin første officielle køretur lørdag.
Men det satte Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen en stopper for fredag aften af sikkerhedsmæssige årsager.
Overblik over den 110 kilometer lange letbane
August 2012:
Aarhus Kommunes borgmester, Jacob Bundsgaard (S), daværende transportminister, Henrik Dam Kristensen (S) og Regions Midtjyllands formand, Bent Hansen (S) stifter sammen anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S.
Juni 2013:
Byggeriet af letbanen går i gang. Letbanen skal bestå af en ny 12 kilometer strækning fra Aarhus til Skejby og Lisbjerg samt allerede eksisterende skinner.
April 2015:
Staten vælger at træde ud af anlægsselskabet. Aarhus Kommune ejer hermed 87,7 procent og Region Midtjylland ejer 12,3 procent.
I alt har Staten skudt 930 millioner kroner i projektet.
Aarhus Kommune har brugt 966 millioner kroner, mens Region Midtjylland har betalt 119 millioner kroner. Indtil nu har letbanen kostet 700 millioner kroner mere end først budgetteret.
Marts 2017:
Åbningen af letbanen bliver udskudt på grund af manglende kørestrøm samt opsætning af nye broer.
September 2017:
Et mindre uheld sker under en testkørsel af Aarhus Letbane, hvor et letbanetog kolliderer med en bil i et trafikeret kryds. Ingen kommer til skade.
22. september 2017:
Det er problemer med sikkerheden, der dagen inden indvielsen får Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at afvise at godkende Aarhus Letbane.
Det sker blandt andet på grund af sikkerheden, der ifølge styrelsen fremstår tynd, ufærdig og usammenhængende.
Kilde: Aarhus Letbane I/S, Ritzau