Letbane-direktør: Luftede bekymring allerede sidste år

Ifølge direktør Claus Rehfeld Moshøj har Aarhus Letbane frygtet forsinkelser i noget tid

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Direktør Claus Rehfeld Moshøj understreger, at det er leverandøren, der kommer til at betale for forsinkelsen.

Aarhus Letbane står først klar efter sommerferien og ikke den 1. juni, som det egentlig var planlagt.

I stedet kommer der to-tre måneders forsinkelse, og det irriterer naturligvis Claus Rehfeld Moshøj, der er direktør for Aarhus Letbane.

- Siden begyndelsen af februar har vi arbejdet på, om vi kunne forcere tingene, men vi må erkende, at det kan vi ikke. Det er et stort og komplekst anlægsprojekt, der har løbet over de seneste to et halvt tre år. Det har vist sig en mere kompleks opgave end vores leverandør havde regnet med, siger Claus Rehfeld Moshøj til TV 2 | ØSTJYLLAND.

- Vi har lavet en kontrakt, der binder vores leverandør rimelig hårdt til en leverance sidst i maj, og det havde vi en forventning om, at de ville leve op til. Det må vi se i øjnene, at det ikke kan lade sig gøre.

Leverandøren betaler

Claus Rehfeld Moshøj understreger, at det er leverandøren, der kommer til at betale for forsinkelsen.

Letbanetogene er ved at være klar - det samme kan dog ikke siges om strækningen, de skal køre på.  / Foto: Aarhus Letbane

Ifølge Claus Rehfeld Moshøj har der været en længerevarende snak om, hvorvidt leverandøren kunne blive færdig til tiden.

- Allerede sidste år sagde vi, at vi kunne være bekymrede for leverancen. Vi har haft en tæt opfølgning på, om det her kunne lykkes. Det er irriterende, og jeg gider jo dybest set ikke have den her samtale. Jeg kan ikke forklare, hvorfor den her type projekter har det med at blive udfordret.

Når historien nu viser, at store anlægsprojekter har det med at blive forsinkede i kortere eller længere tid, hvorfor indregner i så ikke det? Hvis I fra start havde meldt ud, at første etape ville være klar 1. august 2017, kunne folk måske være blevet positivt overraskede?

- For snart to et halvt år siden diskuterede vi leverancedatoen. Vi vurderede den troværdig og gennemførbar, og det var det, vi skrev kontrakt på. Der er tusind forklaringer på, hvorfor det ikke lykkes.

- Der er ikke noget, jeg hellere ville, end at overraske positivt med færdiggørelsesdatoen. I så stort et projekt skal små ting skride, før det hele skrider en anelse. Vi er et projekt ud af mange for de her store leverandører, og det er en kamp om ressourcerne, som de også skal prioritere. Hvis vi havde meldt 1. august ud, kunne det måske være endt med at blive 1. oktober, siger Claus Rehfeld Moshøj.

VIDEO: Aarhus Letbane kæmper ikke kun med forsinkelser. Naboer klager over, at køreledningerne larmer, når det blæser.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her