PTSD-lokofører: Det er ikke første togulykke ved Trustrup
Lørdag blev Østjylland rystet af en frygtelig togulykke, som kostede halvdelen af en norsk familie livet. Ulykken skete ved en jernbaneoverkørsel nær den lille by Trustrup på Djursland.
Ved samme lille by oplevede den nu tidligere lokomotivfører Brian Borg i 1998 en stort set identisk ulykke.
Overkørslen ved Trustrup har ikke bom, men derimod skilte, samt blinkende lys og advarselslyd, når der kommer tog. I forhold til reglerne er overkørslen helt som den skal være. Men om reglerne så er, som de skal være, det er Brian Borg i tvivl om.
Han er tidligere lokomotivfører i DSB og ramte for 21 år siden en lastbil med sit tog nær samme by.
- Det er en fuldstændig identisk måde, ulykken er sket på, fortæller han, om den togulykke, som han var involveret i på en jernbaneoverkørsel nær Trustrup, fortæller han.
For dårligt
Den 17. august 1998 overså en 21 år gammel lastbilchauffør blinkene og lysene og kørte ud foran det tog, som Brian Borg var lokofører i.
- Jeg kan egentlig ikke forstå, at man stadig 20 år efter den ulykke, jeg var indblandet i, ikke har bomme. Det synes jeg, er for dårligt. Især fordi det kørslen på strækningen har ligget stille i 2-3 år, hvor man har haft alle muligheder for at opgradere sikkerheden, siger han.
- Jeg synes slet ikke sikkerheden er god nok, når der kun er lys og lyd, for der findes jo løsninger, der er mere sikre, som for eksempel bomme.
en 21-årige lastbilchauffør overlevede ulykken men blev svært hjerneskadet. Brian Borg er også mærket af ulykken og lever i dag med PTSD. Efter at have kørt tog i mere end 20 år var han for to år siden tvunget til at trække stikket.
Signal upålideligt
Den lokale landmand Anders Høegh har boet nær ulykkesoverkørslen i 26 år og krydser skinnerne der et par gange om dagen. Han er vred over, at der ikke er blevet installeret bomme, inden letbanen begyndte at køre på strækningen.
- Hvorfor fanden er det ikke blevet lavet færdigt?, spørger han vredt med henvisning til, at bommene til overkørslen er leveret, men endnu ikke monteret.
- Jeg har hjulpet flere ældre damer, der ikke har turdet at køre over, over jernbanen dernede i årenes løb og nu troede vi alle sammen at det ville blive mere sikker, når letbanen kom, siger Anders Høegh.
Ifølge direktøren for Aarhus Letbane Michael Borre er overkørselsanlægget på stedet for lørdagens dødsulykke det samme, som det anlæg DSB benyttede, da de kørte på strækningen.
Det beroliger på ingen måde Anders Høegh.
- Tidligere, da DSB kørte på strækningen, da stod lyset ind imellem og blinkede hele dagen, uden der kom tog og så mistede man jo respekten for lyset, siger han.