Syv byer er stadig ikke klar til Letbanen

En sikkerhedsgodkendelse fra DSB lader vente på sig. Derfor kan kommunerne ikke komme i gang med at renovere stationerne

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hvis man bor i Syddjurs Kommune, er der lange udsigter til en tur med Letbanen.

Og udsigterne risikerer at blive længere end planlagt.

- Det virker som om, at der er nogle bureaukratiske filtre, som trænger til at blive renset, siger borgmester i Syddjurs Kommune, Claus Wistoft (V).

Tema:

Stationen i Kolind skal efter planen tage imod Letbane-passagerer til oktober. Men arbejdet med at modernisere bygningerne er endnu ikke gået i gang på grund af komplikationer mellem DSB, Letbaneselskabet og kommunerne.

- Hele nøglepunktet er en sikkerhedsgodkendelse, som vi skal have fra DSB, for at vi må gå i gang, siger Claus Wistoft.

Renoveringen forsinkes

Hvis godkendelserne ikke snart kommer, bliver renoveringen af stationen forsinket.

- Det er noget, som der har været forhandlet med DSB om i flere år. Derfor er vi lidt uforstående overfor, at det ikke snart falder på plads, siger Claus Wistoft.

Borgere i Hornslet, Mørke, Torsager, ryomgård, Kolind, Trustrup og Grenaa må væbne sig med tålmodighed på en tur med Letbanen. En manglende sikkerhedsgodkendelse gør, at renoveringen af de gamle stationer stadig ikke er gået i gang.

I alt drejer det sig om syv Letbane-stationer på Djursland. Hornslet, Mørke, Torsager, Ryomgård, Kolind, Trustrup og Grenaa.

Selskabet bag Letbanen har heller ikke haft held med at komme igennem til DSB. I en mail på vegne af Aarhus Letbane skriver kommunikationschef, Jens Velling:

”Trods gentagne henvendelser til DSB er det desværre endnu ikke lykkedes at lave de nødvendige aftaler.”

Derfor ligger bolden i øjeblikket hos DSB. I en mail skriver DSB.

Kolind Stationsbygning er en af de syv stationer, hvor renoveringen stadig ikke er gået i gang. Kommunen og Letbanen mangler en sikekrhedsgodkendelse fra DSB.

”Vi har drøftelser i gang om en afhændelse af stationerne langs Grenaabanen til Aarhus Letbane. En overdragelse, som vi er forpligtet på at lade ske på markedsmæssige vilkår.”

Ude i kommunerne kan man gå i gang med arbejdet, hvornår det skal være.

- Vi vil rigtig gerne i gang. Vi står i startklodserne til at istandsætte stationerne, siger Claus Wistoft.

Men tiden er ved at være knap, hvis togene skal trille ind på perronerne til oktober.

I tv-indslaget øverst i artiklen kan du se mere om de syv stationer, der risikerer at blive ramt af letbane-forsinkelser. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her