Trafikforsker: Bus i stedet for letbane er meget billigere
Et system med busser, der kører i egne baner separeret fra den øvrige trafik, er en billigere løsning end letbanen i Aarhus
I Aarhus er kommunen i fuld gang med at planlægge en letbane etape 2 – på skinner.
Men Aarhus Kommune burde overveje en billigere løsning med det såkaldte Bus Rapid Transit-system (BRT). Det mener en række kilder, som TV2 ØSTJYLLAND har talt med.
- Det er en meget dyr løsning at lave en skinnebåret løsning. Jeg synes, at man burde planlægge på begge løsninger. Den væsentligste forskel er, at BRT er meget billigere, siger Niels Melchior Jensen, som er trafikforsker ved Aalborg Universitet.
En BRT er en bus med større kapacitet, bedre ind- og udstigningsforhold og eget spor at køre i - en slags letbane uden skinner og køreledninger.
Og hus Danske Busvognmænd undrer man sig også over, at en BRT-løsning ikke har været på dagsordnen i Aarhus:
- Jeg undrer mig over, at politikerne i Aarhus Byråd ikke har kigget på BRT. For kigger man på erfaringerne fra København, Aalborg, Malmø og Amsterdam, så er der lignende byer, der løser deres trafikale udfordringer og deres byudvikling med BRT og ikke med letbane, lyder det fra Lasse Repsholt, chefkonsulent i Danske Busvognmænd.
Ifølge Danske Busvognmænds egne beregninger vil det være væsentligt billigere for Aarhus Kommune at etablere hurtigbusser end den planlagte letbane.
- Omkostningerne ville være 50-70% af, hvad en tilsvarende letbaneløsning koster, lyder det fra Lasse Repsholt.
Venstre: Undersøg alle alternativer
Aarhus Kommune har allerede fået tilsagn om et statstilskud på 40 millioner kroner til en forundersøgelse af en letbane etape 2.
Og står det til Venstres trafikordfører, Kristian Pihl-Lorentzen, bør man i Aarhus Kommune kigge på BRT-systemet som et alternativ til letbanen.
- Når man skal lave så dyr en undersøgelse, så skylder man at undersøge alle alternativer, herunder også Bus Rapid Transport-systemet, som tegner til at blive en stor succes andre steder.
I Aalborg er kommunen allerede i fuld gang med at planlægge etableringen af BRT-busser.
- Det er planen, at vi skal have busserne til at køre i midten af vejen og bilerne på begge sider af sporet til busserne, siger Jesper Schultz, Civilingeniør ved BRT-sekretariatet i Aalborg Kommune.
De første BRT-busser forventes at blive taget i brug i Aalborg indenfor de næste fire år.
I nyhedsudsendelsen kl. 19.30 fredag aften forholder Kristian Würtz, Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, sig til forslaget om at overveje BRT-systemet.