Trods kaotisk start: Aarhus gør klar til ny etape af Letbanen
Selv om letbanen i Aarhus er stærkt forsinket, er kommunen i fuld gang med at planlægge udbygning af banen
Selv om den aarhusianske letbane stadig mangler den endelige godkendelse, er politikerne i fuld gang med at planlægge næste etape.
På et magistratsmøde mandag formiddag er det besluttet at indstille til byrådet at gå videre med planlægningen af en ny etape, der vil bringe letbanen til Aarhus Ø, Brabrand og Hinnerup.
- Det ville være dumt at droppe udviklingen af letbanen, bare fordi vi har nogle måneders - indrømmet - enorm træls forsinkelse af den første etape, siger teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S).
Strækningen fra hovedbanegården til Aarhus Universitetshospital venter stadig på grønt lys fra Trafikstyrelsen.
Letbanen skulle være taget i brug ved en storstilet åbningsfest 23. september, men det blev aflyst med kort varsel af Trafikstyrelsen.
Banens regler for teknisk vedligehold og ledelsessystemet hos operatøren Keolis var ikke gode nok, lød det fra Trafikstyrelsen.
Fremtidens kollektive transport
Nu lysner det dog. Lørdag meddelte Trafikstyrelsen, at man forventer at kunne give den endelige tilladelse på onsdag, så letbanen kan tages i drift torsdag.
Rådmanden mener, det er helt naturligt, at kommunen går videre med letbanen trods det kaotiske forløb.
Han er overbevist om, at letbanen er fremtidens kollektive transport.
- Der er grænser for, hvor mange flere biler vi kan få plads til på byens indfaldsveje.
- I et letbanetog kan der sidde lige så mange som i 150 biler. På den måde kan vi få en effektiv transportform og blive førstevalg for mange, der skal ud i trafikken, siger Kristian Würtz.
Får let adgang til letbanen
Med ruter til det vestlige Aarhus og til Hinnerup mod nord vil en stor del af aarhusianerne få let adgang til letbanen, siger rådmanden.
- Hvis vi udbygger med næste etape, så vil halvdelen af aarhusianerne komme til at bo i nærheden af banen, og mere end halvdelen af arbejdspladserne og uddannelsesinstitutionerne vil ligge tæt på letbanen, siger Kristian Würtz.
Hvis byrådet siger god for en næste etape, og der findes finansiering af planen, vil der ifølge rådmanden gå mindst fem år, før banens etape to kan være klar.
Den første etape af letbanen har et budget på 3,5 milliarder kroner, som er betalt af kommunen, regionen og staten.
Byrådet i Aarhus skal til januar drøfte planerne for letbanens næste etape.