By kæmper mod fartglade bilister – men der kommer kun flere til
Pernille Hinrichsen og hendes naboer har længe kæmpet for at få hastigheden ned gennem byen. Alligevel viser målinger, at flere kører for stærkt.
Allingskovby nord for Silkeborg er hårdt plaget af fartglade bilister – og flere og flere bliver taget i at køre for stærkt.
Det viser tal fra Midt- og Vestjyllands Politis fartkontroller.
- Jeg synes, det er vildt, siger Pernille Beuschau Hinrichsen.
Hun bor i Allingskovby ud til hovedvejen Rute 46, hvor fartgrænsen er 50 kilometer i timen.
Det er bare langtfra den hastighed, hun oplever.
- Der er trafik hele tiden, og mange kører tæt på 80 km/t. Det er kun, når der holder en fotovogn, man kan mærke en forskel, fortæller hun.
Beboerne i byen har i flere år forsøgt at råbe op om alt for høj fart. Selvom det er blevet bedre gennem årene, så er der stadig problemer, og det er steget det seneste år.
Politiet foretog 13 fartkontroller i 2024, hvor hele 5030 bilister kørte over de 50 kilometer i timen, hvilket svarer til 38 procent af alle de biler, som kørte forbi i perioden.
Det tal lå kun på 32 procent i 2023, hvor der faktisk var en kontrol mere i løbet af året.
Den høje fart er noget, som påvirker Pernille Beuschau Hinrichsen.
- Det er ikke særlig betryggende, hvis jeg er ude og gå med min hund, så giver det et ryk, når lastbiler kommer hurtigt forbi, og dertil kommer alt støjen, siger hun.
Går imod tendensen
183 bilister fik i 2024 et klip i kørekortet på strækningen, og Allingskovby er da også et af de områder, som Midt- og Vestjyllands Politi har særligt øje for.
Det stigende antal bøder er dog langtfra billedet alle steder.
- Vi kan se, at tendensen er faldende. Generelt set for politikredsen kan vi se, at vores kontroller har virket efter hensigten, og antallet af bøder er faldende, fortæller Martin Pedersen, fagkoordinator for ATK ved Midt- og Vestjyllands Politi.
Silkeborg Kommune har opsat en fartviser i den ene ende af byen. Og den har gjort en forskel, mener hun.
- Ved måleren har det hjulpet lidt, men der er ikke nogen i den anden ende, og det kan vi tydeligt mærke, fortæller Pernille Beuschau Hinrichsen.
Hun er dog stadig frustreret over de høje tal.
- Det kan jo ikke passe, der skal dødsfald til, konstaterer hun.
Tilbage i 2022 efterlyste byens beboere tiltag som bump eller helleanlæg, ligesom der er i nabobyen Grauballe, men det afviste Silkeborg Kommune dengang.
- Jeg vil stadig mene bump kunne være en løsning, for så ved jeg, at folk vil sænke farten, siger Pernille Beuschau Hinrichsen.
Kommune helt uenig
Silkeborg Kommune kan dog ikke genkende de tal, som Midt- og Vestjyllands Politi har indsamlet. Kommunens egne målinger viser, at gennemsnitshastigheden på strækningen er faldet fra 52,9 i 2023 til 51 i 2024, mens den lovpligtige hastighed er 50 km/t.
Tilbage i 2022 lovede formanden for Plan- og Vejudvalget i Silkeborg Kommune, Martin Jakobsen (K), at kommunen ville hjælpe de små byer, men nye tiltag kræver, at det vedtages i en ny trafiksikkerhedsplan, som bliver besluttet hvert fjerde år.
Efter at have fået fremlagt tallene fra Midt- og Vestjyllands Politi vil Martin Jakobsen dog vende udfordringerne med udvalget på det først kommende udvalgsmøde.
I forhold til de lokales ønske om flere fartdæmpende tiltag siger formanden.
- Fremadrettet forventer jeg, at vi lader ønsket indgå i den overordnet prioritering i forhold til de samlede udfordringer omkring fart, siger han.