Togaftale kørt af sporet
DSB løber fra aftale, mener regionen
Der er opstået forvirring om planerne til samdrift af Odder- og Grenaa-banen, så passagerer kan køre hele strækningen uden togskift på Aarhus banegård.
Efter planen skulle de to baner hægtes sammen 1.april, men nu viser det sig, at transportminister Henrik Dam Kristensen (S) ikke mener, at der foreligger en samarbejdsaftale, men kun en hensigtserklæring, skriver Århus Stiftstidende.
Det kommer noget bag på regionsrådsformand Bent Hansen (S), der forhandlede samdriftsaftalen på plads med DSB.
- Nu tror jeg godt, at jeg kan gætte mig til, at det ikke bliver til april, siger Bent Hansen, til Stiftstidende
DSB skulle ifølge aftalen stå for kørslen som operatør og Midtjyske Jernbaner skulle beholde ejerskabet af Odderbanens skinner. Kørslen skulle foregå med de nye Desiro-tog, som i dag kører på Grenaabanen suppleret af to af Odderbanens gamle Y-tog.
DSB forhandler fortsat
I et svar fra Henrik Dam Kristensen (S) til folketingsmedlem Kim Christiansen (DF) omtales aftalen som en hensigtserklæring.
DSB?s kommercielle direktør Mogens Jønck siger til Århus Stiftstidende, at DSB fortsat forhandler med Region Midtjylland.
Bent Hansen undrer sig:
- Det er en aftale. Den er forhandlet i en række møder, og den er godkjendt i Regionsrådet. Aftalen er ganske vist indgået med DSB?s tidligere ledelse, men jeg går ud fra, at man vedgår arv og gæld. Sådan som man gør dér hvor jeg forhandler, siger han til Århus Stiftstidende